Chełmskie Linie Autobusowe podpisały umowę na dostawę wodoru dla nowych autobusów, które już za kilka miesięcy wyjadą na chełmskie ulice. Koszt rocznego zamówienia to ponad 5,5 mln zł. w tej chwili CLA na paliwo wydaje rocznie niecałe 2,5 mln zł.
Spółka czeka na dostawę 26 autobusów wodorowych, które są jeszcze w fazie produkcji. Na początku października wybrany został wykonawca przebudowy zajezdni autobusowej na potrzeby autobusów wodorowych, a kilka dni temu spółka podpisała umowę na dostawę paliwa wodorowego. Umowa, choć podpisana 6 listopada, ma obowiązywać od 16 kwietnia 2025 roku do 15 kwietnia 2031 roku.
W taborze CLA będzie 26 autobusów wodorowych i 6 diesli. Spółka szacuje, iż autokary wodorowe przejadą rocznie ok. 900 000 km a pozostałe ok 200 000 km. W związku z powyższym szacowane zapotrzebowanie na wodór wyniesie ok. 66 000 kg.
Roczny koszt zużycia paliwa wodorowego wyniesie przy cenie 68,90 zł netto za kilogram wodoru 4 mln 547 400 zł netto, czyli 5 593 302 zł brutto. Roczny koszt zużycia ON przy 6 autokarach wyniesie z kolei rocznie 354 240 zł brutto.
– Łączne koszty paliwa (ON + wodór) to 5 947 542 zł brutto. Dodam, iż powyższe koszty to jedynie szacunek, ponieważ zgodnie z umową na paliwo wodorowe raz w roku cena będzie waloryzowana o współczynnik 0,75 wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych – wyjaśnia prezes CLA Mariusz Chudoba.
Jak wynika z umowy kilogram wodoru kosztuje 68,90 zł netto, 84,75 zł brutto.