Kolejny kontrakt bydgoskiej Pesy. Producent pojazdów szynowych dostarczy dziewięćdziesiąt nowych tramwajów do Krakowa. – Pierwsze nowe Twisty powinny trafić do stolicy Małopolski w 2027 roku – zapewnia bydgoska firma.
Umowę na dostarczenie nowych pojazdów podpisano w czwartek, 3 kwietnia w krakowskim magistracie. Na jej mocy, bydgoska Pesa dostarczy do stolicy Małopolski 90 nowych tramwajów, a w kolejnych etapach realizacji podpisywane będą umowy realizacyjne na konkretne typy wagonów, a konkretnie na trzy rodzaje wagonów. Chodzi o 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 metrów i 60 tramwajów jednokierunkowych (30 z nich o długości 33m i kolejne 30 o długości 43m). – Wartość umowy to ok. 1,8 mld złotych netto – mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Bydgoska Pesa dostarczy nowe tramwaje do Krakowa. Jakie pojazdy zakupiła stolica Małopolski?
Na mocy podpisanej umowy, Kraków zakupi w bydgoskiej Pesie nowe pojazdy typu Pesa Twist 3.0. – Projekt oparty jest na najnowszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy Twist 3.0. oraz doświadczeniach eksploatacyjnych tramwajów Twist i Fokstrot, projektu i produkcji PESA – wyjaśnia Grześkowiak i precyzuje, iż te pojazdy wykorzystują konfigurację w oparciu o wózki skrętne. – Dzięki temu m.in. ograniczają hałas i zużycie obręczy w trakcie eksploatacji – dodaje rzecznik bydgoskiej firmy.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Miliardowy kontrakt Nitro-Chem Bydgoszcz. Konsorcjum wyprodukuje i dostarczy trotyl do USA
Jak przypomina prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, podpisanie umowy na dostawę nowych tramwajów zbiegło się w czasie, gdy dokładnie dziesięć lat temu bydgoski producent dostarczył pierwsze tramwaje do Krakowa. – Dokładnie dziesięć lat temu dostarczaliśmy pierwsze Krakowiaki, wtedy najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w Polsce – mówi Zdziarski i zapewnia: – Twisty 3.0., które dostarczymy teraz, będą najnowocześniejszymi pojazdami na rynku – będą komfortowe, ekologiczne, ciche i energooszczędne.
Po krakowskich torach w tej chwili kursuje 36 pojazdów typu Krakowiak, jakie dostarczył wcześniej bydgoski producent taboru. Dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie, jako priorytetowe zadanie wskazano zamówienie trzydziestu wagonów dwukierunkowych. – Jest to szczególnie ważne dla Krakowa w związku z planami budowy linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli, a to właśnie tam będą mogły one przewozić mieszkańców miasta – zaznaczono.
Po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim poruszających się na wózkach oraz niewidomych i słabowidzących. – Obecnie robimy wszystko, aby znaleźć środki umożliwiające podpisanie umowy realizacyjnej na pierwsze nowe tramwaje już w połowie tego roku – przyznaje prezes krakowskiego MPK. Rafał Świerczyński dodaje, iż w tym celu przez MPK złożony został wniosek w ramach programu FEnIKS na dofinansowanie zakupu 30 wagonów dwukierunkowych. – Podejmujemy także wiele działań, których celem jest zdobycie środków na sfinansowanie zakupu pozostałych 60 nowych tramwajów – zaznacza.
Jak zapowiadają przedstawiciele bydgoskiej Pesy, pierwsze nowe Twisty 3.0. powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku, a w tej chwili w Pesie produkowane są nowe pojazdy, które zakupiły m.in. Wrocław, Toruń czy Aglomeracja Śląsko-Zagłębiowska.