Uwaga kierowcy. Od 10 listopada zmienia się prawo drogowe – to koniec wyścigów ciężarówek

1 godzina temu
Zdjęcie: Od 10 listopada nowe zasady. Co się zmienia na drogach? | foto Pixabay


Nowe zasady mają na celu poprawę płynności przejazdów i ograniczenie jednego z najbardziej uciążliwych zjawisk na trasach szybkiego ruchu.


Walka z „wyścigami słoni”

Wyprzedzające się ciężarówki to temat, który od lat budzi emocje wśród kierowców. Widok dwóch pojazdów o masie kilkunastu ton blokujących pasy autostrady to codzienność, szczególnie na trasach z dwoma pasami w jednym kierunku. Właśnie ten problem mają rozwiązać wprowadzone przepisy.

Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki obowiązuje od 1 lipca 2023 roku, ale nowe regulacje znacznie zaostrzają odpowiedzialność za jego łamanie. Dotyczą one pojazdów kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 do 12 ton) i N3(powyżej 12 ton), a także zestawów o długości przekraczającej 7 metrów, w tym samochodów osobowych z przyczepą.

Kierowca, który zignoruje zakaz, musi liczyć się z karą 1000 zł i 8 punktów karnych. jeżeli przewinienie dotyczy znaku B-26, kara wzrasta do 2000 zł i 15 punktów karnych. Dla zawodowych kierowców to niemal pewna utrata prawa jazdy, a co za tym idzie – pracy.


Zakaz ruchu ciężarówek w dni świąteczne i weekendy

Oprócz ograniczeń w wyprzedzaniu, przepisy wprowadzają także zakaz poruszania się ciężarówek o masie powyżej 12 ton w określonych dniach i godzinach. Zakaz ten obowiązuje:

  • w dni wolne od pracy – od godziny 8:00 do 22:00,
  • w dni poprzedzające święta – od 18:00 do 22:00.

Dzięki tym regulacjom w dni świąteczne oraz długie weekendy na drogach będzie mniej tirów, co pozwoli na płynniejszy ruch i większe bezpieczeństwo dla kierowców aut osobowych.


Kogo nie dotyczą ograniczenia?

Zakaz ruchu nie obejmuje wszystkich pojazdów. Zgodnie z przepisami, z ograniczeń zwolnione są m.in.:

  • autobusy i pojazdy przewożące pasażerów,
  • służby mundurowe i ratunkowe, w tym Policja, ITD, Straż Pożarna, Straż Graniczna, Służba Celno-Skarbowa, SOP i Siły Zbrojne RP,
  • pogotowie techniczne i ratownictwo chemiczne,
  • pojazdy transportujące lekarstwa, żywność, środki medyczne, artykuły gwałtownie psujące się i żywe zwierzęta,
  • transporty pocztowe, jeżeli przesyłki stanowią znaczną część ładunku,
  • pojazdy używane przy utrzymaniu ruchu produkcyjnego lub usługowego w zakładach działających w trybie ciągłym,
  • maszyny pracujące przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów.

Z obowiązku przestrzegania zakazu wyłączono także ciągniki rolnicze i pojazdy wolnobieżne używane w pracach polowych.


Policja i ITD ruszają z dronami. Kontrole z powietrza

Funkcjonariusze policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego intensyfikują kontrole, wykorzystując nowoczesne technologie. Drony patrolujące trasy szybkiego ruchu pozwalają gwałtownie wykryć kierowców łamiących przepisy.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina, iż kary dotyczą nie tylko kierowców, ale również przedsiębiorstw transportowych. Kierowca zapłaci od 200 do 500 zł, przewoźnik choćby 2000 zł, a osoba zarządzająca transportem w firmie – 1000 zł.

Jak podkreślają służby, te działania mają charakter prewencyjny i są wymierzone w poprawę bezpieczeństwa, nie w represje wobec kierowców.


Prędkość pod lupą. Obowiązujące limity

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, limity prędkości na polskich drogach różnią się w zależności od typu pojazdu. Kierowcy samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t mogą poruszać się z prędkością:

  • 140 km/h – na autostradach,
  • 120 km/h – na dwujezdniowych drogach ekspresowych,
  • 100 km/h – na jednojezdniowych drogach ekspresowych.

Dla ciężarówek (powyżej 3,5 t) maksymalna prędkość wynosi 80 km/h, natomiast autobusy spełniające określone wymogi techniczne mogą jechać do 100 km/h.


Mandaty i punkty karne w 2025 roku

Zmieniony w 2022 roku taryfikator mandatów pozostaje nieubłagany. Policjant może wystawić mandat do 5000 zł, a sąd choćby do 30 000 zł. Najsurowsze sankcje dotyczą przekroczenia prędkości o co najmniej 71 km/h – wtedy kara może wynieść choćby 5000 zł oraz 15 punktów karnych.

Aktualny taryfikator wygląda następująco:

  • do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt,
  • 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty,
  • 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty,
  • 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów,
  • 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów,
  • 31–40 km/h – 800 zł (1600 zł w recydywie) i 9 punktów,
  • 41–50 km/h – 1000 zł (2000 zł) i 11 punktów,
  • 51–60 km/h – 1500 zł (3000 zł) i 13 punktów,
  • 61–70 km/h – 2000 zł (4000 zł) i 14 punktów,
  • powyżej 70 km/h – 2500 zł (5000 zł) i 15 punktów.

Przekroczenie 24 punktów karnych skutkuje natychmiastową utratą prawa jazdy, co oznacza konieczność ponownego egzaminu.

Idź do oryginalnego materiału