Na początkowym odcinku inwestycji, w rejonie budowanego węzła, na wysokości miejscowości Zochcinek wprowadzony został od wtorku ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetną. Nowa organizacja ruchu obowiązywać będzie przynajmniej do końca 2024 roku.
„Budowany węzeł skomunikuje w przyszłości istniejącą drogę krajową nr 9 z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem, stanowiącym odcinek obwodnicy Opatowa, a także z łącznikiem północnym drogi krajowej nr 74 do obwodnicy. Zmiana organizacji ruchu pozwoli na kontynuację prac w obrębie węzła i przy budowie ronda, z którego zjeżdżać będziemy także na łącznik północny” – powiedziała PAP Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału GDDKiA.
Blisko 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 będzie biec po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9, budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe – pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz sześć dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2025 rok. (PAP)
maj/ pad/