Via Baltica – sukces Polski, porażka Litwy? Otwarcie obwodnicy Łomży uwypukla problemy regionu

mylomza.pl 3 godzin temu
Dziś będzie miało miejsce uroczyste otwarcie obwodnicy Łomży, co jednocześnie oznacza przejezdność polskiego odcinka międzynarodowej trasy Via Baltica. Łomżyński fragment trasy, liczący 13 km, stanowi brakujące ogniwo, za pomocą którego kierowcy będą mogli pokonać odcinek z Warszawy do granicy z Litwą w Budzisku w zaledwie trzy godziny. Trasa Via Baltica, łącząca Warszawę z Helsinkami, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO, szczególnie w kontekście obecnych wyzwań geopolitycznych.
Jak informuje dziennik „Rzeczpospolita”, pomimo sukcesu Polski w ukończeniu swojej części trasy, sytuacja w pozostałych krajach bałtyckich jest daleka od ideału. Drogi na Litwie, Łotwie i w Estonii pozostawiają wiele do życzenia, co przekłada się na brak spójnego połączenia komunikacyjnego między państwami NATO. W niektórych miejscach litewskie odcinki trasy mają po jednym pasie ruchu w każdą stronę, co prowadzi do tworzenia się korków i wydłuża czas przejazdu. Jak zauważa ambasador Estonii w Polsce, Miko Haljas, „na polsko-litewskiej granicy kończy się Europa”, wskazując na opóźnienia w modernizacji infrastruktury drogowej po litewskiej stronie.

Choć Litwa deklaruje, iż jej 270-kilometrowy odcinek Via Baltica będzie gotowy do 2030 roku, wielu obserwatorów – w tym cytowani przez „Rzeczpospolitą” eksperci – wątpi, czy termin ten zostanie dotrzymany. Prace postępują powoli, a niektóre odcinki są dalekie od zaawansowania. Na Łotwie i
Idź do oryginalnego materiału