Ocieplenie klimatu, gwałtowne zjawiska pogodowe i rekordowe upały z roku na rok uprzykrzają życie milionów ludzi na całym świecie. We Włoszech rodzice zaapelowali, by rozpocząć rok szkolny później z powodu wysokich temperatur. Potrzebę zmian dostrzega także Polska. MEN zapowiada, iż opracuje odpowiednie przepisy.
Fot. Obraz wygenerowany przez DALL·E / Warszawa w Pigułce
Nowe wytyczne dla szkół
Minister Edukacji Barbara Nowacka w rozmowie z Radiem ZET podkreśliła, iż konieczne jest dostosowanie systemu edukacji do aktualnych wyzwań klimatycznych. Obecne przepisy pozwalają na zamykanie szkół jedynie w przypadku ekstremalnych mrozów. Tymczasem, brak regulacji dotyczących upałów powoduje, iż dyrektorzy muszą podejmować decyzje na własną rękę. Nowe wytyczne mają uregulować tę kwestię, umożliwiając skrócenie lekcji, zmianę ich formy lub całkowite zawieszenie zajęć stacjonarnych w sytuacjach wyjątkowych.
Zasady obowiązujące podczas mrozów
Aktualne przepisy pozwalają na odwoływanie zajęć w przypadku, gdy temperatura w salach lekcyjnych spada poniżej 18°C. Dodatkowo, jeżeli na zewnątrz odnotowuje się -15°C lub mniej, szkoły z problemami ogrzewania lub zlokalizowane w regionach, gdzie dzieci muszą pokonywać długie dystanse, mogą czasowo zawiesić działalność. Dyrektorzy mają obowiązek poinformowania rodziców o decyzji i zapewnienia alternatywnych form nauki, takich jak zadania domowe czy zajęcia online.
Brak przepisów dotyczących upałów
W przeciwieństwie do mrozów, wysokie temperatury nie są w tej chwili uwzględnione w polskim prawie oświatowym. Upały mogą jednak być równie groźne, szczególnie dla dzieci, które są bardziej podatne na przegrzanie. Ekstremalne temperatury mogą prowadzić do odwodnienia, osłabienia koncentracji, a w skrajnych przypadkach – do udaru cieplnego. Ministerstwo Edukacji zamierza wprowadzić przepisy umożliwiające szkołom elastyczne dostosowanie zajęć w czasie upałów, np. skracanie lekcji czy organizowanie zajęć w zacienionych i dobrze wentylowanych pomieszczeniach.
Klimatyzacja i edukacja zdrowotna w szkołach
W ramach proponowanych zmian planuje się również wyposażenie szkół w klimatyzację oraz systemy wentylacyjne, co ma poprawić warunki nauki w czasie upałów. Ważnym elementem jest również edukacja na temat nawodnienia i ochrony przed skutkami wysokich temperatur. Minister Nowacka zapowiedziała, iż nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” będzie obejmował zagadnienia związane z bezpieczeństwem podczas ekstremalnych warunków pogodowych.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Ministerstwo planuje, aby nowe przepisy zostały wdrożone jeszcze przed kolejnym sezonem letnim. Eksperci podkreślają, iż szybka adaptacja szkół do nowych wyzwań klimatycznych jest kluczowa dla ochrony zdrowia uczniów. Wdrożenie jasnych wytycznych pomoże placówkom edukacyjnym lepiej przygotować się na ekstremalne warunki pogodowe i zminimalizować ryzyko zdrowotne dla dzieci i nauczycieli.
Korzyści z nowych rozwiązań
Wprowadzenie elastycznego podejścia do organizacji zajęć w szkołach pozwoli na zapewnienie uczniom komfortowych i bezpiecznych warunków nauki. Dostosowanie systemu edukacji do wyzwań klimatycznych wpisuje się w szerszy trend modernizacji polskiego szkolnictwa. Oczekuje się, iż zmiany wpłyną pozytywnie nie tylko na zdrowie uczniów, ale również na jakość kształcenia.