W kierunku Bieszczad bez objazdu. To dobra wiadomość dla podróżnych

2 godzin temu

Przez wiele miesięcy mieszkańcy Bieszczad oraz turyści zmierzający w ten rejon musieli liczyć się z istotnymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Remont mostu w Domaradzu, położonego na trasie łączącej drogę krajową nr 19 z drogą wojewódzką nr 886, wymusił wprowadzenie objazdów, które wydłużały czas przejazdu. Kierowcy jadący od strony Rzeszowa, przez Niebylec i Domaradz, nie mogli skręcić bezpośrednio na drogę wojewódzką nr 886. Konieczne było kontynuowanie jazdy do Jasienicy Rosielnej i dopiero tam skorzystanie z objazdu. Dla wielu użytkowników dróg oznaczało to dodatkowe kilometry i dłuższy czas podróży. Zakończenie prac przy moście w Domaradzu oznacza przywrócenie standardowej organizacji ruchu. Objazd przestaje obowiązywać, a przejazd w kierunku Sanoka i Bieszczad staje się ponownie nieco krótszy i wygodniejszy.

Oficjalne oddanie mostu do użytkowania

Jak informuje Joanna Szarata, specjalista ds. Informacji Publicznej Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, 22 grudnia 2025 roku most w Domaradzu zostanie oficjalnie oddany do użytkowania. Tego samego dnia zakończą się również utrudnienia na moście w Jurowcach.

Z zadowoleniem informuję, iż obydwie budowy mostów zakończone są zgodnie z planem i mieszkańcy mogą swobodnie korzystać z dobrej jakości infrastruktury drogowej

– przekazał marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Nowe obiekty zastąpiły stare przeprawy, których stan techniczny oraz parametry użytkowe nie spełniały już obowiązujących wymogów. Decyzje o realizacji inwestycji zapadły po analizach technicznych i przeglądach, które są jednym z ustawowych obowiązków Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

https://wbieszczady.pl/aktualnosci/rozpoczela-sie-wielka-kolejowa-inwestycja-polepszy-to-dojazd-w-kierunku-bieszczad/TdmeMssZVWR6cv6w3tmQ

Dlaczego budowa nowych mostów była konieczna

Jak wyjaśnia dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso, w sytuacjach, gdy generalny remont nie jest wystarczający, podejmowana jest decyzja o całkowitej rozbiórce starego obiektu i budowie nowego. Proces ten obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji ZRID, przeprowadzenie postępowań przetargowych, realizację robót budowlanych oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie wydawanych przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W przypadku Domaradza i Jurowiec wszystkie te etapy zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem.

Droga wojewódzka nr 886 pełni istotną funkcję komunikacyjną w regionie. Łączy drogę krajową nr 19 w Domaradzu z drogą krajową nr 28 na granicy Sanoka, stanowiąc jedno z najważniejszych połączeń z centralnej części Podkarpacia w kierunku Bieszczad.

Most w Domaradzu, zlokalizowany nad rzeką Stobnica, to nowoczesny obiekt o długości 73,26 metra i szerokości 15,7 metra. Oprócz jezdni o szerokości 7 metrów, przeznaczonej dla dwóch pasów ruchu, zaprojektowano również drogę pieszo-rowerową o szerokości 3,5 metra po jednej stronie mostu. Zakres robót obejmował nie tylko samą budowę mostu, ale także przebudowę i rozbudowę drogi wojewódzkiej na odcinku 344 metrów, przebudowę skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą gminną nr 115607R, budowę kanału technologicznego, wykonanie drogi pieszo-rowerowej, zjazdów i wjazdów technicznych, montaż oświetlenia czy ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto umocnienie koryta rzeki Stobnica i istniejącego cieku wodnego, budowę systemu odwodnienia drogi, przebudowę uzbrojenia terenu oraz wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją wraz z nowymi nasadzeniami zieleni.

Wartość kontraktu wyniosła 11 175 645,28 zł.

Fot. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich

Równolegle zakończono prace przy moście w Jurowcach, zlokalizowanym nad potokiem Rusawa. Nowa przeprawa ma długość 22,4 metra i szerokość 21,2 metra. Oprócz dwupasowej jezdni o szerokości 7 metrów powstała tam również droga pieszo-rowerowa o szerokości 3,5 metra po jednej stronie oraz 2-metrowy chodnik po drugiej. Zakres robót obejmował między innymi budowę mostu tymczasowego, rozbiórkę starego obiektu, realizację nowej przeprawy, przebudowę sieci uzbrojenia terenu, kanału technologicznego, skrzyżowania z drogą podporządkowaną, rozbudowę zatoki autobusowej oraz likwidację drogi objazdowej wraz z mostem tymczasowym. Istotnym elementem było także przeniesienie kapliczki w nowe miejsce, w sąsiedztwo kościoła pw. ŚŚ. Piotra i Pawła w Jurowcach.

Wartość inwestycji wyniosła 6 482 795,60 zł.

Idź do oryginalnego materiału