Wrocławski Rower Miejski pojawi się w mieście już 1 kwietnia! Wykonawca docelowego systemu ma cztery miesiące na jego stworzenie, ale miastu udało się podpisać umowę przejściową, dzięki której rowery staną na stacjach już na początku wiosny.
W nowym przetargu na Wrocławski Rower Miejski wpłynęły dwie oferty - od firm Nextbike Polska S.A. oraz CityBike Poland sp. z o.o. Miasto zamierzało przeznaczyć na system WRM nieco ponad 57 mln zł - cena była jednym z kryteriów oceny ofert, drugim był czas całościowego uruchomienia systemu. Firma Nextbike zaproponowała, iż może zorganizować system za ok. 54,4 mln zł, zaś oferta firmy CityBike opiewała na kwotę nieco ponad 71,1 mln zł. – Po przeanalizowaniu poprawności złożonych ofert mogliśmy wyłonić wykonawcę. Za najkorzystniejszą uznana została oferta firmy Nextbike. Miała najkorzystniejszą cenę - o blisko 17 mln zł niższą od oferty drugiego wykonawcy. Zaproponowane w obu ofertach czasy uruchomienia systemu WRM były takie same – informuje Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Operator będzie miał cztery miesiące na uruchomienie systemu i wprowadzenie na ulice Wrocławia 2400 fabrycznie nowych jednośladów. Ich wyprodukowanie faktycznie zajmie wykonawcy czas, ale nie oznacza to, iż rower miejski pojawi się na naszych ulicach dopiero latem.
– Wypracowaliśmy z Nextbike system przejściowy. Z roweru miejskiego będzie można korzystać już w kwietniu. Nextbike najpierw wystawi 1,5 tys. wyremontowanych rowerów tak, by mieszkańcy mogli korzystać z wypożyczalni w czasie, gdy będzie wystawiał fabrycznie nowe stacje i pojazdy – zapewnia Sławomir Gonciarz.
Po zimowej prezerwie system Wrocławskiego Roweru Miejskiego wróci w nowej aglomeracyjnej odsłonie. Będzie więcej stacji, więcej rowerów, a system będzie miał większy zasięg. Na niego ma się składać 240 stacji i 2400 jednośladów. Do systemu dołączają podwrocławskie gminy: Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała. W sumie w 2025 roku mają w nich powstać 22 stacje, dzięki czemu system zwiększy się o 220 jednośladów. Umowa zakłada również zwiększenie tej liczby w kolejnych latach - dodatkowe 12 stacji i 120 rowerów do 2027 roku. W kolejnych latach liczba stacji oraz rowerów jeszcze się zwiększy – w 2026 roku o 3 stacje i 30 jednośladów i w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 rowerów. Nowa umowa obowiązywać będzie do 2029 roku.
Wrocławski Rower Miejski działa już 13 lat. Był jednym z pierwszych systemów publicznej wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. Zaczęliśmy w 2011 roku z liczbą 140 jednośladów. Od tego czasu system rozrósł się blisko 17-krotnie i w 2024 roku po Wrocławiu jeździło już ponad 2300 rowerów z miejskiej wypożyczalni. W tym czasie jednoślady były wypożyczane ponad 15 milionów razy.