Porozumienie podpisali Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego i Prezes Zarządu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej, Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. W wydarzeniu udział wzięli również Piotr Borys – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Rekreacji, Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Grzegorz Biedroń – Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Impuls dla rozwoju turystyki rowerowej w Polsce
Utworzenie Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce zwiększy widoczność Polski jako atrakcyjnego celu na europejskiej mapie turystyki rowerowej. Trasy EuroVelo umożliwiają podróżowanie rowerem przez Europę, wspierając zrównoważony rozwój turystyki i transportu. Polska stanie się ważnym punktem na europejskiej mapie turystyki rowerowej. Dzięki utworzeniu Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo łatwiejsza będzie promocja tras rowerowych na poziomie międzynarodowym.
Utworzenie Centrum przyczyni się do umocnienia pozycji Polski w sieci EuroVelo, poprzez efektywną współpracę międzynarodową i czerpanie z doświadczeń innych państw. Wesprze zrównoważony rozwój poprzez promowanie ekologicznych form transportu. Polska zyska dostęp do europejskiego know-how oraz doradztwa ekspertów. Będzie też uczestniczyć w podejmowaniu kluczowych decyzji dla rozwoju całej sieci EuroVelo. Rozmowy na temat powołania Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo zainicjował przez zespół koordynatorów ds. mobilności rowerowej, działający przy Związku Województw Rzeczpospolitej Polskiej i skupiający przedstawicieli wszystkich województw. Negocjacje rozpoczęto podczas prezydencji województwa zachodniopomorskiego.
– Turystyka rowerowa w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie, a strategiczne podejście do jej rozwoju może przynieść wymierne korzyści dla gospodarki kraju. Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiedziało opracowanie nowej strategii turystycznej, obejmującej także sektor turystyki rowerowej. najważniejsze jest jednak spojrzenie na ten temat w szerszym, europejskim kontekście.
W Europie funkcjonuje w tej chwili siedemnaście tras EuroVelo, z czego sześć przebiega przez Polskę. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego projektu i czerpać z doświadczeń krajów, które już od lat inwestują w promocję turystyki rowerowej, konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań. Niezbędne jest myślenie globalne, ale działanie na poziomie lokalnym – zgodnie z zasadą współpracy europejskiej.
Polska Organizacja Turystyczna podjęła się zadania koordynacji rozwoju szlaków EuroVelo w Polsce, co zostało oficjalnie potwierdzone podpisanym dziś listem intencyjnym o współpracy pomiędzy Związkiem Województw RP a POT. Celem tej inicjatywy jest stworzenie centralnego punktu kontaktowego dla sieci EuroVelo oraz intensyfikacja działań promujących te trasy w Polsce.
Obecnie w Polsce zrealizowanych jest mniej niż 20% odcinków sześciu szlaków EuroVelo. Dla porównania, w województwie zachodniopomorskim, gdzie przebiegają dwie trasy – EuroVelo 10 i EuroVelo 13 – udało się już zrealizować aż 93% ich długości. To dowód na to, iż konsekwentne działania na poziomie regionalnym przynoszą wymierne efekty. W perspektywie kilku lat celem jest osiągnięcie podobnego poziomu realizacji w całym kraju, aby Polska mogła w pełni wykorzystać potencjał europejskiej sieci rowerowej.
Na Pomorzu Zachodnim do istniejących europejskich tras rowerowych dobudowano już niemal 1000 km nowych ścieżek, co znacząco zwiększyło ruch turystyczny w regionie. Liczniki rowerowe odnotowały w ubiegłym roku blisko dwa miliony przejazdów, co pokazuje ogromny wzrost zainteresowania tego rodzaju turystyką. To zjawisko obserwowane jest również w Małopolsce, gdzie podobne inwestycje przynoszą widoczne korzyści.
Rozwój turystyki rowerowej w Polsce wymaga dalszej koordynacji na poziomie krajowym i współpracy z europejskimi partnerami. Dzięki inicjatywom takim jak dzisiejsze porozumienie Polska może stać się ważnym punktem na mapie europejskich tras rowerowych, co przełoży się na wzrost ruchu turystycznego i korzyści gospodarcze dla poszczególnych regionów.– mówił Olgierd Geblewicz, marszałek Zachodniopomorskiego i prezes zarządu Związku Województw Rzeczpospolitej Polskiej.
– Ministerstwo Sportu i Turystyki podejmuje działania na rzecz stworzenia krajowej strategii rowerowej – inicjatywy, o którą od lat zabiegali przedstawiciele branży. Regiony takie jak Małopolska i Pomorze Zachodnie stały się liderami w rozwoju infrastruktury rowerowej, pokazując, jak skutecznie można wdrażać rozwiązania sprzyjające rozwojowi turystyki aktywnej. Ich doświadczenia mogą posłużyć jako wzór dla innych części kraju.
Tworzenie nowej strategii turystycznej Polski uwzględni nie tylko potrzeby poszczególnych regionów, ale również sektorowe strategie rozwoju, w tym strategię rowerową. Każdy z szesnastu regionów Polski stanowi unikalną markę turystyczną, a integracja ich działań w ramach wspólnej strategii pozwoli na skuteczniejszą promocję kraju jako atrakcyjnej destynacji dla turystów. Turystyka rowerowa odgrywa tu kluczową rolę – pozwala odkrywać zarówno duże miasta, jak i małe miejscowości, a także cieszyć się atrakcjami przyrodniczymi i kulinarnymi.
Polska ma także ogromny potencjał w zakresie turystyki transgranicznej. Szlaki rowerowe łączą nasz kraj z sąsiednimi państwami, takimi jak Niemcy czy Słowacja, co sprzyja międzynarodowej wymianie turystycznej. Dalszy rozwój infrastruktury i promocja EuroVelo w Polsce mogą przyczynić się do umocnienia pozycji naszego kraju na turystycznej mapie Europy.
Jednym z priorytetów Ministerstwa Sportu i Turystyki jest budowanie wizerunku Polski jako bezpiecznej destynacji turystycznej. W ramach zbliżającej się prezydencji Polski w Unii Europejskiej planowane są działania, które podkreślą bezpieczeństwo europejskich kierunków turystycznych, w tym Polski. Dzięki ścisłej współpracy rządu i samorządów możliwe będzie dalsze rozwijanie infrastruktury turystycznej oraz skuteczna promocja naszego kraju w Europie.
Turystyka rowerowa to jeden z kluczowych filarów tej strategii. Dzięki wspólnym działaniom rządu i samorządów Polska ma szansę stać się jednym z liderów w Europie w zakresie rozwoju tras rowerowych, co przełoży się na wzrost ruchu turystycznego i korzyści dla gospodarki. – powiedział Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu
– Polska, jako jeden z nielicznych krajów, nie należy jeszcze do europejskiej sieci tras rowerowych. Dzisiejsze podpisanie porozumienia pozwoli Polskiej Organizacji Turystycznej objąć rolę lidera i złożyć stosowne dokumenty do Europejskiej Federacji Cyklistów. Polska stanie się nie tylko bardziej rozpoznawalna jako bezpieczna i przyjazna turystom, ale także jako kraj otwarty na rozwój turystyki rowerowej. Ten rodzaj turystyki wpisuje się idealnie w światowe trendy związane z turystyką zrównoważoną. Widząc rosnące zainteresowanie tą formą aktywności w ośrodkach zagranicznych, jesteśmy pewni, iż Polska ma ogromny potencjał do dalszego rozwoju w tym zakresie.
Dzięki obecności w międzynarodowych strukturach będziemy mogli korzystać z doświadczeń innych krajów, co jest nam szczególnie potrzebne. Osoby zaangażowane w ten projekt mają świadomość i możliwości, aby wdrażać niezbędne regulacje prawne oraz eliminować bariery, które dotąd utrudniały rozwój infrastruktury rowerowej. – argumentował Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
– To wydarzenie o ogromnym znaczeniu dla rozwoju turystyki rowerowej w Polsce. Wybór Małopolski nie jest przypadkowy – nasze województwo jest jednym z liderów w budowie tras rowerowych. Sieć tras VeloMałopolska jest wzorem dla innych regionów. Utworzenie Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce (NECC) jest kluczowym krokiem w kierunku zwiększenia widoczności Polski, jako atrakcyjnego celu na europejskiej mapie turystyki rowerowej. Polska do niedawna, jako jeden z niewielu europejskich krajów, nie miała takiego centrum – zauważył Łukasz Smółka, marszałek Małopolski.
Kolejne kroki w sprawie utworzenia Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo
Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Europejskiej Federacji Cyklistów. Musi on zostać złożony do czerwca 2025 roku, aby Polska jeszcze w tym roku stała się pełnoprawnym członkiem sieci National EuroVelo Coordination Centres. Polska Organizacja Turystyczna złoży wniosek aplikacyjny do Europejskiej Federacji Cyklistów, podczas największego na świecie kongresu rowerowego Velo-City. W tym roku zaplanowano go w pierwszej połowie czerwca, w Gdańsku. Nowe Centra Koordynacyjne przyjmuje się na rocznym zgromadzeniu ogólnym wszystkich członków. W tym roku gospodarzem będzie – we wrześniu – węgierski Balatonfüred.
Ciekawostki o EuroVelo:
Obecnie 67% sieci w Europie jest gotowa do jazdy. W Polsce zrealizowano tylko 18% długości tych tras. W Małopolsce i Zachodniopomorskim – ponad 90%.
EuroVelo to sieć najpopularniejszych tras rowerowych łączących ze sobą całą Europę. 17 tras, które prowadzi przez 42 kraje (ponad 90.000 km)



