Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
10 maja 2025 roku rozpocznie się remont mostu Grunwaldzkiego nad Wisłą, kluczowej przeprawy drogowej w Krakowie. Prace potrwają 10 miesięcy i będą podzielone na etapy. Most zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego na 8 miesięcy, a dla tramwajów na 6 miesięcy.
Przyczyny i znaczenie remontu
Jak poinformował Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK), remont jest największą inwestycją drogową w mieście w 2025 roku. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wykazała, iż most może bezpiecznie funkcjonować tylko do 2038 roku. Docelowo planowana jest jego rozbiórka i budowa nowej przeprawy łączącej Stare Miasto z Dębnikami. Pilne prace remontowe pozwolą jednak przedłużyć żywotność obecnej konstrukcji o kilkanaście lat.
Remont zostanie podzielony na kilka etapów, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Pierwszy etap rozpocznie się 10 maja i potrwa do wakacji, całkowicie wyłączając ruch na moście.
Zmiany w komunikacji tramwajowej
Na czas zamknięcia mostu wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu tramwajów:
- Na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, powstanie tymczasowy przystanek dla tramwajów w obu kierunkach.
- Trasa tramwajowa będzie prowadzić od ul. Kapelanka przez ul. Monte Cassino do Centrum Kongresowego.
- Tramwaje z ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską.
- Na ul. Dietla, przed mostem, umożliwi się zawracanie pojazdów.
Ruch tramwajowy i autobusowy zostanie skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na stałe trasy. Wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza.
Objazdy dla ruchu kołowego
Sugerowana trasa objazdowa dla samochodów poprowadzi trzecią obwodnicą miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Wymaga to modyfikacji sygnalizacji świetlnej na rondach Grunwaldzkim, Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Sygnalizacja na ul. Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.
Most tymczasowy
Miasto analizuje możliwość budowy tymczasowej przeprawy zaproponowanej przez wojsko. Decyzje w tej sprawie nie zostały jeszcze podjęte, ale w razie realizacji projektu organizacja ruchu zostanie dostosowana.
Zakres prac remontowych
Remont obejmie najważniejsze elementy konstrukcji mostu:
- Wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu.
- Naprawę żelbetowej płyty mostu, będącej podstawą konstrukcji.
- Przebudowę ciepłociągu w celu modernizacji infrastruktury technicznej.
Plany na przyszłość
Mimo remontu, most Grunwaldzki nie jest konstrukcją docelową. Do 2038 roku planowana jest jego rozbiórka i budowa nowej przeprawy, dostosowanej do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów, spełniającej potrzeby rozwijającego się Krakowa.