W Stalowej Woli budują jeden z najdłuższych mostów w Polsce. Będzie miał 1760 metrów

3 miesięcy temu

Podwieszony most wantowy ma być najdłuższy i najnowocześniejszy na Podkarpaciu. Właśnie jest budowany w Stalowej Woli. Jego długość to aż 1760 metrów. To będzie najdłuższa przeprawa nad rzeką w naszym regionie i jedna z najdłuższych w kraju. Jak idą prace?

Budowa mostu na Sanie w Stalowej Woli. Prace w nurcie rzeki. Palowanie tymczasowych podpór. 9.07.2024. (Fot. Tomasz Mościcki/archiwum Strabag, źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)

Roboty są prowadzone na wodzie, przy brzegu i przed wałem przeciwpowodziowym niedaleko od galerii handlowej VIVO!. Most połączy miasto z planowaną drogą ekspresową S74. Dzięki niej ułatwiony będzie dojazd do Stalowej Woli mieszkańcom gminy Pysznica, Radomyśl nad Sanem i Zaklikowa. Ta drogowa inwestycja może przyciągnąć potencjalnych inwestorów do nowej strefy gospodarczej.

Powstaje most przez rzeki San i Bukowa

Ta przeprawa rzeczna obejmuje tereny międzywala rzeki San oraz rzekę Bukowa, drogę powiatową i planowane skomunikowanie z drogą ekspresową S74. Łączna wartość budowy mostu to 378 mln zł, z czego 80 procent to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Most buduje firma Strabag i przy jego powstawaniu wykorzystywana jest technologia „przejezdnych szalunków mss”, podpór pylonowych podwieszanych, a dodatkowo jeszcze przebudowywane jest wysokie ciśnienie gazu i prądu.

W ramach tej inwestycji powstanie oświetlenie na całej długości tego odcinka, jak też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów i przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy.

Most w Stalowej Woli to najważniejszy element drogi wojewódzkiej

Most nad rzeką San będzie składał się z czterech sekcji i wynika to z ukształtowania terenu oraz przeszkód naturalnych i infrastrukturalnych. Te cztery sekcje to:

  • estakada południowa w postaci sześciu przęseł o łącznej długości 266 m, a ustrój nośny zaplanowano jako konstrukcję belkową sprężoną
  • most główny z trzema przęsłami o łącznej długości 352 m z długim na 160 m przęsłem nurtowym, a ustrój nośny powstaje w technologii tzw. extradosed – dwie pary pylonów o wysokości 22,7 m
  • estakada dojazdowa z 12 przęsłami o łącznej długości 542 m i jest to konstrukcja belkowa sprężona
  • estakada północna z 13 przęsłami o łącznej długości 588 m i konstrukcja jest belkowa sprężona

Most powstaje na odcinku drogi wojewódzkiej nr 855.

(Fot. Tomasz Mościcki/archiwum Strabag, źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)

Przeprawa na Sanem ma być gotowa w 2026 r.

Podpory mostowe są stawiane przy wykorzystaniu pali prefabrykowanych, które są wbijane w grunt. Aktualnie kończone są roboty związane z instalacją pali. Dotyczy to tych docelowych na estakadzie południowej oraz docelowych i tymczasowych na moście głównym z uwzględnieniem podpór tymczasowych nurtowych, które umożliwiają montaż systemu szalunkowego mss.

Roboty przy moście w Stalowej Woli nad rzeką San rozpoczęto w 2023 r. i ich zakończenie zaplanowano na 2026 r. Wtedy też oddany do użytku zostanie jeden z najdłuższych mostów w Polsce. w tej chwili najdłuższa przeprawa w naszym kraju ma 1953 m i zlokalizowana jest na trasie A1 w Rozgartach nad Wisłą, nieopodal Grudziądza.

W Stalowej Woli nad rzeką San realizowane są intensywne roboty przy budowie 1760-metrowego mostu

(Fot. Tomasz Mościcki/archiwum Strabag, źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)
(Fot. Tomasz Mościcki/archiwum Strabag, źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego)
Idź do oryginalnego materiału