Wakacje składkowe: listopad ostatnim miesiącem na złożenie wniosku za 2025 rok

1 godzina temu

Przedsiębiorcy mają czas tylko do końca listopada, by zawnioskować o wakacje składkowe obowiązujące jeszcze w 2025 roku. Ci, którzy zrobią to w tym miesiącu, będą mogli skorzystać ze zwolnienia ze składek już w grudniu.

Od momentu wprowadzenia ulgi w 2024 roku w Małopolsce skorzystało z niej ponad 242 tysiące osób. Tylko za grudzień 2024 r. z wakacji składkowych skorzystało ok. 134,6 tys. przedsiębiorców, a od stycznia do listopada 2025 r. – ponad 107,5 tys.

Kto może złożyć wniosek?

Z ulgi mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz komornicy sądowi. Wakacje składkowe pozwalają na zwolnienie z opłacania składek na własne ubezpieczenia społeczne w jednym, dowolnie wybranym miesiącu w roku kalendarzowym.

Wnioski złożone dopiero w grudniu 2025 roku będą dotyczyły stycznia 2026 r., czyli zostaną zakwalifikowane już do ulgi na kolejny rok.

Jak przebiega rozpatrywanie wniosku?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie analizuje wszystkie zgłoszenia. O postępach w sprawie przedsiębiorca dowiaduje się poprzez swoje konto na PUE/eZUS – dodatkowo ZUS przesyła powiadomienia na podany adres e-mail lub numer telefonu.

W niektórych sytuacjach ZUS może poprosić o uzupełnienie brakujących danych. Takie doprecyzowanie może wydłużyć czas rozpatrzenia wniosku, dlatego warto na bieżąco sprawdzać korespondencję i reagować jak najszybciej.

Jeśli ZUS odmówi ulgi lub przyzna ją częściowo, przedsiębiorca otrzyma stosowną decyzję na swoje konto w PUE/eZUS. Od decyzji przysługuje odwołanie do sądu – za pośrednictwem ZUS.

Dlaczego ZUS weryfikuje przedsiębiorców?

Ulga finansowana jest z budżetu państwa i stanowi pomoc publiczną. ZUS ma więc obowiązek potwierdzić, iż środki zostały przyznane adekwatnym osobom i sprawdzić, czy spełnione zostały wszystkie warunki programu.

ZUS zachęca do zdalnego kontaktu

Instytucja przypomina, iż wiele spraw można załatwić bez wizyty w placówce – podczas e-wizyty, poprzez serwis PUE/eZUS lub telefonicznie w Centrum Kontaktu Klientów ZUS (22 560 16 00), czynnym od poniedziałku do piątku w godz. 7:00–18:00.

Idź do oryginalnego materiału