WAKACJE, WAKACJE … – przeczytaj zanim wykupisz usługi turystyczne.

1 dzień temu

Szanowni Państwo, zbliża się beztroski czas urlopów, wycieczek, imprez turystycznych, Powiatowy Rzecznik Konsumentów zachęca do zapoznania się z kilkoma wskazówkami zanim spakujemy walizki.

Impreza turystyczna to pakiet usług składający się z co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych (np. wycieczka, która obejmuje transport i noclegi) na potrzeby tej samej podróży lub wakacji spełniające określone ustawowe warunki. Główną cechą imprezy turystycznej jest to, iż jeden przedsiębiorca, najczęściej biuro podróży tworzy spójny program usług oraz odpowiada za ich wykonanie.

Zanim podejmiesz decyzję o zawarciu umowy – przeczytaj uważnie co podpisujesz, w szczególności jakie świadczenia objęte są umową, jeżeli czegoś nie rozumiesz, zadawaj pytania. Masz prawo do jasnej i zrozumiałej informacji. Zanim podejmiesz decyzję poproś o treść umowy do przeanalizowania w domu. Pamiętaj aby dokładnie zapoznać się z regulaminem świadczenia usług, który najczęściej jest integralną częścią umowy.

Co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych?

Umowa o świadczenie usług turystycznych powinna zawierać w szczególności:

  • dane organizatora turystyki lub pilota wycieczki – umożliwiające identyfikację i kontakt,
  • nazwę podmiotu, który zapewnia ochronę na wypadek niewypłacalności – w celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych,
  • informację o prawie do przeniesienia uprawnień i przejęcia obowiązków przez podróżnego – wskazując, czy i na jakich warunkach jest to możliwe,
  • wymagania specjalne dotyczące świadczonej usługi, na które strony umowy wyraziły zgodę – np. dotyczące diety lub innych indywidualnych potrzeb,
  • informację o procedurach wewnętrznych dotyczących rozpatrywania skarg i metod rozwiązywania sporów – zapewniających ochronę praw podróżnych,
  • informację o obowiązku podróżnego do zgłaszania o stwierdzonych wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy turystycznej oraz o sposobie kontaktu w takich sprawach,
  • informacje dotyczące kontaktu z osobą niepełnoletnią, gdy nie towarzyszy im rodzic ani inna upoważniona osoba – w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniej opieki,
  • informacje o obowiązkach organizatora – np. dotyczących zapewnienia określonych warunków, standardu usług i odpowiedzialności za ich realizację.

Elementy te mają na celu zapewnienie jasnych i pełnych warunków realizacji imprezy turystycznej oraz ochronę praw podróżnych.

Wycieczka wykupiona, a nie możesz wyjechać – co wtedy?

Jeśli mimo zawarcia umowy nie możesz wyjechać na imprezę turystyczną, masz następujące możliwości:

Przeniesienie uprawnień na inną osobę:

  • możesz przenieść swoje prawa i obowiązki z umowy na inną osobę spełniającą warunki uczestniczenia, z zastrzeżeniem, iż osoba ta przejmie wszystkie obowiązki wynikające z umowy,
  • przeniesienia takiego można dokonać bez zgody organizatora, jeżeli powiadomisz go o tym na trwałym nośniku (np. pisemnie lub mailowo) najpóźniej 7 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej,
  • jeżeli przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków, będzie wiązać się dla organizatora z dodatkowymi kosztami, żądając ich zapłaty, ma on obowiązek wykazać je podróżnemu. Koszty te muszą być zasadne i nie mogą przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez organizatora na skutek przeniesienia umowy,
  • po przeniesieniu uprawnień zarówno Ty, jak i nowy uczestnik, będziecie solidarnie odpowiedzialni za realizację umowy.

Odstąpienie od umowy:

  • jeśli nie znajdziesz osoby, na którą mógłbyś przenieść swoje uprawnienia, masz prawo odstąpić od umowy,
  • pamiętaj, iż organizator może obciążyć Cię kosztami związanymi z odstąpieniem, więc warto zapoznać się z warunkami zwrotów i ewentualnych opłat.

Czy organizator może wprowadzać jednostronnie zmiany do umowy?

Tak. Organizator przed rozpoczęciem imprezy turystycznej może dokonać jednostronnie zmiany warunków umowy wyłącznie w następujących przypadkach:

  • gdy w umowie wyraźnie zastrzeżono taką możliwość,
  • zmiana jest nieznaczna,
  • organizator poinformuje podróżnego w jasny, zrozumiały i widoczny sposób – informacja ta powinna być przekazana na trwałym nośniku, np. pisemnie lub w wiadomości e-mail, tak aby podróżny miał możliwość się z nią zapoznać.

Natomiast organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej:

  • jest zmuszony zmienić główne adekwatności usług turystycznych,
  • nie może spełnić specjalnych wymagań,
  • proponuje podwyższenie ceny przekraczające 8% całkowitej ceny imprezy,

ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o tym podróżnego na trwałym nośniku. Organizator może jednocześnie zaoferować podróżnemu zastępczą imprezę turystyczną, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej jakości.

W powiadomieniu, organizator w sposób jasny, zrozumiały i widoczny ma obowiązek poinformowania podróżnego o:

  • zmianach warunków umowy o udział w imprezie oraz o ewentualnym wpływie tych zmian na cenę;
  • rozsądnym terminie, w którym podróżny poinformuje organizatora o swojej decyzji czy wyraża zgodę na zmiany,
  • odstąpieniu od umowy o udział w imprezie ze zwrotem wszystkich wniesionych wpłat,
  • zastępczej imprezie turystycznej oraz jej cenie, jeżeli jest oferowana.

Prezes UOKiK Pan Tomasz Chróstny tłumaczy: Konsumenci muszą mieć pewność, iż warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd, nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień. Czytaj więcej na Prawo.pl

W czasie imprezy zauważyłeś nieprawidłowości?

Jeśli podczas imprezy turystycznej stwierdzisz nieprawidłowości, postępuj zgodnie z następującymi krokami:

  • sprawdź umowę – dowiedz się, kogo i w jaki sposób należy powiadomić o nieprawidłowościach w trakcie realizacji imprezy,
  • niezwłocznie poinformuj organizatora o zaistniałych problemach. Najlepiej zrobić to pisemnie lub mailowo, aby mieć dowód zgłoszenia,
  • jeśli organizator nie zareaguje lub nie podejmie działań, złóż pisemną reklamację. Dołącz do niej dowody potwierdzające nieprawidłowości, np. zdjęcia czy filmiki,
  • w pisemnej reklamacji możesz domagać się obniżenia ceny oraz zadośćuczynienia za doświadczone niedogodności,
  • jeśli w wyniku nieprawidłowego wykonania usługi poniosłeś dodatkowe koszty, masz prawo domagać się odszkodowania.

Pamiętaj, aby zachować kopie korespondencji i dowodów na wypadek ewentualnych sporów sądowych.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2211 z późn.zm.)

Powiatowy Rzecznik Konsumentów życzy wszystkim podróżnym udanych, bezpiecznych wakacji oraz zadowolenia z wykupionych imprez turystycznych.

Tekst: Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Foto: Pixabay

Idź do oryginalnego materiału