W Wałbrzychu mieszkańcy dostaną do ręki narzędzie pozwalające na załatwienie spraw urzędowych w trybie online. Jakie to sprawy i kiedy będzie można to robić?
Na początek, w ramach e-usług będzie można załatwić wszystkie sprawy związane z obsługą nieruchomości i planami przestrzennymi – czyli wypis ze studium, zaświadczenia o położeniu nieruchomości w strefie rewitalizacji czy też nadzoru konserwatorskiego. To wszystko z poziomu przeglądarki internetowej.
– Będzie to działało jak strona map w internecie, gdzie można sobie chodzić po mieście i obserwować, patrzeć, sprawdzać informacje, ile mamy zabytków, bo to też jest interesująca informacja dla mieszkańców. Dodatkowo po zalogowaniu się, o ile mamy choćby login państwowy, to dokładnie tak samo będziemy się logować na stronę e-usług wałbrzyskich i tam będzie można również dokonać płatności za oświadczenie – mówi Kamila Świerczyńska, rzeczniczka wałbrzyskiego Urzędu Miasta.
Portal ma przede wszystkim usprawnić i skrócić czas pozyskiwania oświadczeń czy wypisów. Na początek, dzięki e-usług będzie można załatwić 15 różnych tematów. Żeby pokazać skalę – warto zaznaczyć, iż rocznie w Wałbrzychu wydaje się ponad 2 tysiące dokumentów i zaświadczeń, które będą możliwe do uzyskania przez nowy portal.
– Ale my jako urząd będziemy mogli rozwijać ten zakres informacji, które będzie można uzyskać poprzez e-usługi. Będziecie też mogli sobie sprawdzić niedługo, gdzie są jakieś muzea, atrakcje turystyczne, gdzie są jakieś restauracje, ale najważniejsze jest to uproszczenie kontaktów i przyspieszenie w zakresie do potrzebnych potrzebnych dokumentów.
Wprowadzenie e-usług to ustawowy obowiązek każdej z gmin.
W Wałbrzychu system wdrażany jest już teraz, chociaż ustawodawca określił ostateczny termin na lipiec przyszłego roku.

fot. A. Pisarska/ Dziennik Wałbrzych