

Warszawa przygotowuje się na czterodniowe utrudnienia w komunikacji. Od czwartku wieczorem metro na linii M1 przestanie kursować między Wilanowską a Słodowcem. Zamkniętych zostanie dziesięć stacji, a ruch w centrum miasta przejmą autobusy i tramwaje zastępcze.
Od czwartku, 13 listopada, podróżujący do Warszawy muszą przygotować się na poważne utrudnienia w komunikacji miejskiej. Z powodu zaplanowanych prac modernizacyjnych na linii metra M1 zamkniętych zostanie aż 10 stacji w centralnej części miasta. Metro nie będzie kursować między stacjami Wilanowska a Słodowiec od godziny 21:30 w czwartek do końca dnia w niedzielę, 16 listopada.
Zakres zamknięcia i powód prac
W tym czasie nieczynne będą stacje: Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona i Marymont.
Przyczyną zamknięcia jest wymiana urządzeń sterowania ruchem oraz podstacji energetycznej na centralnym odcinku metra. Modernizacja ma poprawić bezpieczeństwo i płynność działania całej linii M1. W tym czasie metro będzie kursować wyłącznie na dwóch krótkich odcinkach: Kabaty – Wilanowska oraz Młociny – Słodowiec.
Autobusy zastępcze i dodatkowe tramwaje
W miejsce wyłączonego fragmentu metra uruchomiona zostanie linia autobusowa ZM1, kursująca wzdłuż zamkniętego odcinka. W godzinach szczytu autobusy mają kursować co 3 minuty, a wieczorami co 5–7 minut.
– Autobusy linii ZM1 będą ruszały w ciągu dnia co około 3 minuty (w niedziele co około 4 minuty, wieczorami co 5-7,5 minuty) z przystanku Metro Wilanowska 04 w Alei Niepodległości i jechały wzdłuż trasy linii M1 do pętli przy stacji Słodowiec. Autobusy zatrzymają się na przystankach w pobliżu stacji metra: Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont. – czytamy w komunikacie WTP.
Dodatkowo Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi specjalne linie tramwajowe:
- linia 61 – odjazd z pętli Wyścigi ulicami: Puławska – Marszałkowska – gen. W. Andersa – A. Mickiewicza – J. Słowackiego – Marymoncka i dalej przez most Marii Skłodowskiej-Curie pojadą do pętli Winnica.
- linia 76 – wyruszy z Miasteczka Wilanów do centrum (podobnie jak linii 16) a następnie ulicami Marszałkowską, gen. W. Andersa, A. Mickiewicza, J, Słowackiego i Marymoncką i dalej przez most Marii Skłodowskiej-Curie pojadą do pętli Tarchomin Kościelny.
– Trasy obydwu linii będą przebiegały w pobliżu stacji metra linii M1: Wilanowska (linia 61), Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont i Słodowiec. Autobusy ZM1 oraz tramwaje linii 61 będą kursowały także w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę (14/15 oraz 15/16 listopada) do ok. godz. 2.30 czyli tak jak nocne kursy metra. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 14. – informuje WTP.
Utrudnienia także na kolei
Kłopoty komunikacyjne w stolicy pogłębia również trwający remont Dworca Centralnego, który ogranicza możliwość dojazdu do centrum pociągami SKM i Kolei Mazowieckich. Modernizacja peronów i infrastruktury dworca ma potrwać do 16 listopada – czyli dokładnie tyle, ile potrwa przerwa w kursowaniu metra.
Stołeczni urzędnicy podkreślają, iż prace potrwają tylko cztery dni i są niezbędne dla modernizacji systemu sterowania ruchem. Dzięki nim warszawskie metro ma działać sprawniej i bezpieczniej. Ratusz apeluje do pasażerów o wcześniejsze planowanie podróży, korzystanie z aplikacji komunikacyjnych oraz – w miarę możliwości – wybieranie innych środków transportu.
Od 13 do 16 listopada Warszawa zmierzy się z jednym z największych utrudnień komunikacyjnych ostatnich miesięcy. Dziesięć kluczowych stacji metra M1 będzie nieczynnych, a ruch w centrum miasta przejmą autobusy i tramwaje zastępcze.
– […] Podziemna kolej dowozi warszawianki i warszawiaków do pracy, szkół i na uczelnie, ale żeby funkcjonowało sprawnie i bezpiecznie, co jakiś czas trzeba dokonywać remontów. Teraz zaplanowana została wymiana m.in. systemów sterowania ruchem pociągów oraz rozdzielnicy prądu stałego.
Metro Warszawskie zamontuje nowoczesne urządzenia na stacjach Centrum, Świętokrzyska, Ratusz-Arsenał i Dworzec Gdański. Ta wymiana podniesie niezawodność urządzeń sterowania ruchem pojazdów, pozwoli też na szybsze usuwanie usterek systemu w różnych lokalizacjach warszawskiej sieci metra. Dodatkowo, w tym samym czasie, Zarząd Transportu Miejskiego wymieni rozdzielnicę prądu stałego na stacji Politechnika. Te prace zostały tak skoordynowane, aby przerwa w ruchu podziemnej kolei była jak najkrótsza. – zapewnia Wydział Transportu Publicznego.
Radek Cichocki
kontakt: [email protected]

2 godzin temu









