Warszawa wspiera walkę z pseudograffiti
Nowa uchwała Rady m.st. Warszawy – określa zasady przyznawania dotacji na prace przy zabytkach, także na usuwanie niechcianych napisów i malunków z elewacji. Dotacje dotyczą budynków wpisanych do rejestru zabytków oraz ujętych w gminnej ewidencji zabytków (GEZ).
Na zaplanowane działania wnioski można składać przez cały rok.
Terminy składania wniosków:
- Wnioski złożone do 30 czerwca – dotacja będzie mogła być przyznana w tym samym roku, przy czym prace muszą być zakończone do grudnia.
- Wnioski złożone po 30 czerwca – dotyczą prac zaplanowanych na kolejny rok – dotacje będą mogły być przyznane w kolejnym roku.
Refundacje
Można starać się o zwrot kosztów czyszczenia zabytków choćby do trzech lat po zakończeniu prac. Wnioski należy składać jedynie w kwietniu, tak jak inne wnioski refundacyjne. W takim przypadku konieczne jest zebranie pełnej dokumentacji: kosztorysów, umów z wykonawcami oraz zdjęć przed, w trakcie i po usunięciu graffiti.
Jakie dokumenty są potrzebne?
Zasady są takie same, jak przy innych pracach konserwatorskich, ale wniosek o dotację na usuwanie pseudograffiti jest osobny. Powinien zawierać: program prac, kosztorys, pozwolenie konserwatora (dla obiektów z rejestru) lub opinia BSKZ (dla GEZ), a także zdjęcia.
Na co zwrócić uwagę przy pracach?
Ważne jest, by konserwator zabytków wybrał odpowiednią metodę czyszczenia, która nie zniszczy elewacji. Zastosowanie powłok antygraffiti musi być zatwierdzone przez Stołecznego Konserwatora Zabytków. Czasem, w przypadku niektórych okładzin elewacyjnych, takiej powłoki zastosować nie można.
Dotacje są udzielane zgodnie z uchwałą nr X/333/2024 Rady m.st. Warszawy z 19 września 2024 r.
Wnioski i formularze znajdują się na stronie.
Źródło: UM
Foto: archiwum gazety Mieszkaniec
gazeta Mieszkaniec, Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec, warszawskie informacje