Ważna decyzja dla superszybkiej kolei. Z Łodzi do Warszawy w 40 minut

1 godzina temu

Jeden kilometr, który otwiera całą trasę

Budowa szybkiej linii kolejowej między Warszawą, Lotniskiem CPK i Łodzią wchodzi na kolejny etap. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pierwszą z 12 decyzji lokalizacyjnych niezbędnych dla tego kluczowego odcinka. Dokument wydał Wojewoda Mazowiecki i dotyczy fragmentu w rejonie Warszawy Zachodniej.

Choć mowa tylko o około jednym kilometrze torów, to właśnie tutaj zaczyna się wylot superszybkiej trasy w stronę Łodzi. Odcinek jest częściowo poprowadzony w tunelu i połączy się z układem torowym, który PKP PLK już wcześniej przygotowały pod inwestycję CPK.

40 minut z Łodzi do Warszawy. Na lotnisko jeszcze szybciej

Efekty tej inwestycji mają być odczuwalne dla pasażerów w całym kraju, a szczególnie w Łódzkiem. Po uruchomieniu linii Warszawa–Łódź w 2032 roku czas przejazdu między miastami skróci się do około 40 minut. Dziś taka podróż zajmuje przeciętnie około 70 minut.

Jeszcze większą zmianę odczują osoby jadące na Lotnisko CPK. Z centrum Warszawy do terminala będzie można dotrzeć w niespełna 20 minut. To mniej niż przejazd wielu tras miejskich w godzinach szczytu.

Tunel pod Łodzią coraz bliżej. Pierwsze utrudnienia już w grudniu

Równolegle przyspieszają przygotowania do drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Komora startowa na Retkini jest już gotowa, a teraz rozpoczną się prace związane z budową komory szlakowej na Karolewie.

Wykonawca inwestycji, spółka PORR, zapowiada objazdy i likwidację części parkingów. Mieszkańcy tej części miasta odczują zmiany w organizacji ruchu jeszcze w grudniu.

Tunel będzie drążony potężną tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), której elementy mają być dostarczane do Łodzi od lutego do czerwca przyszłego roku. Montaż zaplanowano w gotowej już komorze startowej na Retkini. adekwatne drążenie ma ruszyć pod koniec 2026 roku.

Brzeziny w końcu z koleją. Historyczna zmiana dla regionu

Jedną z najbardziej przełomowych informacji dla regionu jest zapowiedź uruchomienia stacji kolejowej w Brzezinach. To jedyne miasto powiatowe w województwie łódzkim, które do tej pory nie miało dostępu do kolei.

Nowa stacja obsługiwana będzie przez pociągi AeroExpress kursujące między Warszawą a Łodzią oraz RegioExpressy ze Skierniewic i Łowicza. Dla mieszkańców oznacza to realną zmianę jakości życia i symboliczny koniec wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego północno-wschodniej części regionu.

Pierwsza taka linia w historii Polski

Prace projektowe na liczącym około 140 kilometrów odcinku Warszawa–Łódź są na finiszu. CPK złożyło już 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne, posiada komplet decyzji środowiskowych oraz 9 z 14 decyzji wodno-prawnych.

To właśnie ten odcinek ma być pierwszą linią Kolei Dużych Prędkości w historii Polski.

– Uzyskaliśmy pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych. Ten odcinek przeciera inwestycyjne szlaki

– podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

Spółka pozyskała już około 500 mln zł unijnego wsparcia na studia i projekty, w tym 280 mln zł na odcinek Warszawa–Łódź. W przyszłym roku CPK planuje ubiegać się o kolejne, miliardowe dotacje – zarówno na budowę następnych fragmentów linii, jak i na drążenie tunelu pod Łodzią.

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/malo-kto-wie-co-dzialo-sie-za-ta-brama-sekretny-obiekt-poczty-w-lesie-do-wynajecia/kdb7R5riUVVinYwxMqUv
Idź do oryginalnego materiału