Dzięki uzyskanej decyzji ZRID i umowie pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich a wykonawcą, firma ADAMIETZ Sp. z o.o. może przystąpić do drugiego etapu budowy połączenia węzła A4 Brzesko z DW768 w kierunku Szczurowej. Symbolicznego wbicia łopaty i przekazania placu pod budowę dokonali w piątek, 25 kwietnia 2025 r. Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Ryszard Pagacz i Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Marta Malec-Lech.
W wydarzeniu uczestniczyli także m.in. posłanki na Sejm RP Anna Pieczarka i Józefa Szczurek-Żelazko, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Wojciech Skruch, radny województwa Piotr Dziurdzia, burmistrz Brzeska Tomasz Latocha, wójt Szczurowej Zbigniew Moskal, wójt Borzęcina Paweł Kułak oraz Katarzyna Węgrzyn-Madeja – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie i Robert Górecki – zastępca dyrektora ZDW.
Inwestycja została dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych kwotą niemal 100 mln zł (dokładnie 99 999 984 zł). Całkowita wartość inwestycji to ponad 127 mln zł.
Rozpoczyna się budowa. Dziękuję bardzo wszystkim tym, których praca i zaangażowanie doprowadziły nas do tego momentu. Gdyby nie państwo parlamentarzyści, gdyby nie dofinansowanie polskiego rządu opiewające na prawie 100 milionów złotych, Samorząd Województwa Małopolskiego by po prostu tej inwestycji nie zrealizował. By dojść do momentu wbicia łopaty pod inwestycję, niezbędne jest też przygotowanie dokumentacji, zabezpieczenie środków. Dziękuję więc w tym miejscu moim współpracownikom z Zarządu Dróg Wojewódzkich, którzy jeszcze w poprzedniej kadencji pokazali, iż wspólnie możemy realizować takie właśnie, odważne projekty. Bardzo dziękuję poprzedniemu zarządowi województwa, pod kierownictwem marszałka Witolda Kozłowskiego, panu marszałkowi Józefowi Gawronowi, pani marszałek Marcie Malec-Lech, również panu marszałkowi Ryszardowi Pagaczowi, bo oni wszyscy o tę inwestycję zabiegali. Ważne było też wsparcie pana przewodniczącego Wojciecha Skrucha, który podkreślał wielokrotnie, jak tego typu inwestycje są potrzebne dla dalszego dynamicznego rozwoju regionu
– powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Jak podkreślił marszałek, ta inwestycja, warta ponad 100 mln zł – czyli nowa droga, która posłuży kierowcom – jest realizowana przez polską firmę, z polskim kapitałem.
To kolejny raz, gdy możemy powiedzieć, iż wielkie małopolskie inwestycje realizują polscy inżynierowie. To także kolejny raz, gdy wraz z moimi współpracownikami, z całym zespołem pokazujemy: „Zapisane. Realizowane”. I tak, jak deklarowaliśmy kilka lat temu, gdy odwiedził mnie pan radny powiatu brzeskiego Krzysztof Przepiórka wraz z grupą mieszkańców, by opowiedzieć, jak niebezpieczna jest ta droga, jak potrzebne jest, by działać w tej sprawie – tak dziś pokazujemy wspólnie, iż w temacie bezpieczeństwa nie istnieją podziały. Stoimy wspólnie i mówimy, iż inwestycja będzie zrealizowana. A kiedy? Już w wakacje 2027 roku, tak deklarują państwo inżynierowie. Życzę państwu powodzenia. To jest moment, kiedy politycy, samorządowcy zakończyli pracę. Przejmują ją inżynierowie – polscy inżynierowie, z czego jesteśmy dumni i za co także dziękuję
– podkreślił marszałek Łukasz Smółka.
Inwestycja ma na celu poprawię dostępności komunikacyjnej i stworzenie warunków do dalszego rozwoju Brzeskiego Terminala Kontenerowego. Nowy odcinek nie tylko poprawi dostępność północnej części Małopolski Wschodniej do autostrady A4, ale też usprawni połączenie komunikacyjne pomiędzy województwem świętokrzyskim i małopolskim. Spowoduje także wyprowadzenie ruchu, w szczególności ciężkiego, z terenu zabudowanego poza miejscowości Rudy Rysie i Przyborów.
Znak, który mamy tutaj za sobą, z napisem Bucze – to jest miejscowość, gdzie się urodziłem. Do miejsc, z których się pochodzi, zawsze się tęskni, a euforia z poprawy komfortu i bezpieczeństwa w tych stronach jest dla mnie ogromna. Wielki ukłon w tym miejscu dla wszystkich, którzy swoim wysiłkiem i zaangażowaniem dołożyli się do tego, iż droga wreszcie zostanie ukończona – bo to drugi etap
– powiedział wicemarszałek Ryszard Pagacz.
Ruch samochodowy jest tutaj bardzo intensywny. Nie bez kozery mówimy więc dużo o bezpieczeństwie – bo te drogi, dotychczas prowadzące przez środek miejscowości, były zagrożeniem nie tylko dla mieszkańców, ale również dla wszystkich uczestników ruchu. Ten istotny łącznik, podkreślmy, łączy autostradę z tzw. drogą sandomierską, czyli drogą wojewódzką. Jestem przekonany, iż wszelkie założenia związane z wykonaniem tego przedsięwzięcia, zostaną zrealizowane zgodnie z planem, dla naszego wspólnego dobra
– dodał Ryszard Pagacz.
Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej dwupasowej o długości ok. 6,5 km na terenie powiatów bocheńskiego i brzeskiego. Prace drogowe obejmą budowę dróg dojazdowych, 6 mostów, przepustów z funkcją przejść dla zwierząt, chodników, zjazdów publicznych i indywidualnych oraz skrzyżowań z innymi drogami, oświetlenia drogi, a także ewentualnych urządzeń ochrony środowiska.
Droga stanowi kontynuację wybudowanej wcześniej trasy i przebiegać będzie od istniejącego wylotu ronda na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 768 i ul. Zagrodzkiej w miejscowości Bucze do połączenia z istniejącą drogą wojewódzką nr 768 w miejscowości Niedzieliska.
Dziś symbolicznie wbijamy łopatę pod inwestycję dla nas strategiczną. Jest to kolejna inwestycja, która będzie realizowana w regionie brzeskim – w regionie, w którym mieszkam. To dla mnie wielka radość. Dokładnie sześć lat minęło, od kiedy rozpoczęły się przygotowania do tej inwestycji. To naprawdę to głos mieszkańców przesądził o tym, ze dzisiaj wspólnie możemy świętować. A powodów do świętowania jest naprawdę wiele. Ta strategiczna inwestycja zapewni bezpieczeństwo, rozwój gospodarczy, da wiele nowych możliwości tej części województwa. Odciąży małe miejscowości z ruchu tranzytowego, ułatwi połączenie z autostradą A4 – co będzie impulsem dla rozwoju gospodarczego, bo jestem przekonana, iż tutejsze tereny inwestycyjne dzięki połączeniu znajdą swoich inwestorów, a zagospodarowane tutaj środki stworzą nowe miejsca pracy. Droga ułatwi także integrację z województwem świętokrzyskim
– powiedziała Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Ta inwestycja nie powstałaby bez osób, które o nią zabiegały. Dziękuję z tego miejsca panu radnemu Krzysztofowi Przepiórce, który sześć lat temu pojawił się w urzędzie marszałkowskim i prosił o tę inwestycję. To był głos mieszkańców. Pan marszałek Łukasz Smółka, który odpowiada za drogi – gdyby nie jego decyzja, żeby ta inwestycja była realizowana, nie byłoby naszego dzisiejszego spotkania. Ta inwestycja powstaje też dzięki dobrej współpracy z samorządami gmin Brzesko, Borzęcin, Szczurowa. Dzięki rozmowom, dyskusjom o wariancie wypracowaliśmy konsensus – za co dziękuję włodarzom. Ostatecznie, by inwestycja powstała potrzebne są środki, dlatego dziękuję parlamentarzystom z tego regionu, rządowi premiera Mateusza Morawieckiego. Gdyby nie to wsparcie, czyli 100 mln zł, Samorząd Województwa Małopolskiego nie byłby w stanie udźwignąć finansowo tak dużego przedsięwzięcia. Dlatego dziś świętujemy wszyscy i kibicujemy wykonawcy
– dodała Marta Malec-Lech.
Obwodnicę Przyborowa i Rudy Rysia
W piątek 31 stycznia 2025 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie poinformował, iż po dokonaniu badania i oceny ofert wybrano jako najkorzystniejszą tę złożoną przez firmę ADAMIETZ Sp. z o.o. ze Strzelec Opolskich. Zwycięska oferta opiewa na kwotę 109 148 798,15 zł. o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem – prace zakończą się w czerwcu 2027 roku.
Będzie to drugi etap połączenia drogowego między węzłem Brzesko a Drogą Wojewódzką 768. W ramach inwestycji powstanie 6,5 km odcinek drogi pomiędzy miejscowościami Bucze i Niedzieliska. Ta inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla lokalnej społeczności. Połączenie węzła A4 z drogą wojewódzką nr 768 – etap II to nie tylko nowa infrastruktura drogowa. To także znaczący krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa dróg, ułatwienia codziennych podróży oraz poprawy komunikacji. Jak do tej pory to jeden z najniebezpieczniejszych odcinków drogi wojewódzkiej w Powiecie brzeskim – zginęło tam 9 osób, a wiele zostało rannych.
Przetarg cieszył się wyjątkowo dużym zainteresowaniem – oferty na budowę połączenia węzła A4 Brzesko z DW-768 złożyło aż 18 wykonawców. Ceny zawierały się w przedziale od 109 do ponad 159 mln zł. Inwestor, którym jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie przeznaczył na realizację zadania 127,5 mln zł. W tym budżecie mieściło się 8 ofert.
Pierwszy odcinek łączący węzeł Brzesko i DW-768 został zrealizowany w 2015 roku. Powstał wówczas odcinek o długości 4,3 km pomiędzy węzłem na A4 a Mokrzyskami. W drugim etapie droga rozpocznie się rondem na wysokości przecięcia DW-768 i ul. Zagrodzkiej w Buczu, a zakończy na obecnej DW-768. Nowa droga ominie tereny zabudowane miejscowości Rudy-Rysie i Przyborów.
Zgodnie z założeniem budowa ma potrwać 27 miesięcy, czyli jest szansa, iż w połowie 2027 roku droga będzie gotowa.
W ramach zadania planowana jest m.in. budowa dróg dojazdowych oraz obiektów inżynierskich na ciekach i rowach z funkcją przejść dla zwierząt tj. mosty, wiadukty, estakady czy przepusty. Powstaną też chodniki oraz oświetlenie drogi.
—
foto i video: Maciej Mazur
malopolska.pl
Galeria zdjęć





























