Linie lotnicze WestJet wprowadziły kolejną serię podwyżek, obejmujących między innymi wzrost opłat za bagaż rejestrowany. To już druga taka zmiana w ciągu dwóch lat, a branżowi obserwatorzy spodziewają się, iż Air Canada niedługo pójdzie w ich ślady, by zwiększyć swoje przychody.
Bez większego rozgłosu WestJet podniosło opłatę za pierwszy bagaż o 5 dolarów dla pasażerów podróżujących w taryfach Ultra Basic i Economy. Dla biletów zakupionych od 16 września, koszt przewozu pierwszego bagażu wynosi teraz 40 dolarów przy wcześniejszej opłacie, i co najmniej 60 dolarów w przypadku opłacenia dopiero podczas odprawy.
Ulgę otrzymują posiadacze kart WestJet RBC Mastercard, którzy są zwolnieni z opłaty za pierwszy bagaż.
Firma tłumaczy, iż decyzja o podwyżce wynika z potrzeby „dostosowania cen do rynkowych trendów i przychodów branży”. Tymczasem Air Canada wciąż pobiera 35 dolarów za pierwszy bagaż, ale podobnie jak rok wcześniej może niedługo wprowadzić korekty – w 2024 roku obie linie niemal równocześnie zwiększyły opłaty o 5 dolarów.
Rosnące koszty podróży i nowe opłaty
Wzrost cen bagażu w WestJet to element szerszego trendu wśród kanadyjskich przewoźników. W ostatnich miesiącach wprowadzono szereg dodatkowych opłat, które znacząco zwiększają całkowity koszt lotu. Linie lotnicze stosują tzw. „odłączanie cen” – reklamują niskie stawki bazowe, a dopiero później doliczają opłaty za usługi dodatkowe, takie jak wybór miejsca czy przewóz bagażu.
Niektóre linie poszły jeszcze dalej. Flair Airlines w 2024 roku wprowadziły opłatę za płatność kartą kredytową, a WestJet zaczęło pobierać pieniądze za rezerwacje telefoniczne. Obie największe linie – WestJet i Air Canada – przestały też oferować bezpłatny bagaż podręczny w najtańszych taryfach.
Co więcej, WestJet ogłosiło, iż w klasie ekonomicznej pojawią się miejsca z funkcją odchylenia oparcia, ale pasażerowie będą musieli zapłacić dodatkowo za możliwość ich użycia.
Według firmy badawczej IdeaWorks Company, globalnie linie lotnicze zarobiły w 2024 roku rekordowe 148 miliardów dolarów na różnego rodzaju opłatach dodatkowych.
Czy większa konkurencja może pomóc pasażerom?
Rzecznik praw konsumentów Geoff White uważa, iż jednym ze sposobów ograniczenia rosnących kosztów podróży byłoby zwiększenie konkurencji na rynku lotniczym. w tej chwili Air Canada i WestJet dominują w Kanadzie, co daje im dużą swobodę w kształtowaniu cen.
Eksperci sugerują również, by złagodzić przepisy dotyczące zagranicznych inwestycji w kanadyjskich liniach, co mogłoby pobudzić rynek. Jednak National Airlines Council of Canada pozostaje sceptyczna, twierdząc, iż konkurencja niekoniecznie rozwiąże problem wysokich kosztów.