Węzeł Opole Zachód to jeden z najbardziej zatłoczonych węzłów na opolskim odcinku autostrady A4. Korzystają z niego zarówno kierowcy poruszający się od strony Opola, jak i ci jadący od strony Niemodlina i Nysy. W jego sąsiedztwie znajdują się tereny inwestycyjne gminy Dąbrowa. Sęk w tym, iż z poziomu tego węzła nie ma do nich dostępu.
Węzeł Opole Zachód czeka przebudowa. Jest wstępny termin
Ale to ma się zmienić. Podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury wójt Katarzyna Dąbrowska-Jarek uzyskała zapewnienie, iż węzeł Opole Zachód czeka przebudowa.
– w tej chwili ma on formę zbliżoną do trąbki. Chcemy natomiast, aby zyskał kształt czterolistnej koniczyny – mówi wójt gminy Dąbrowa
– Dzięki temu pojawi się możliwość wykonania dojazdów do naszych terenów inwestycyjnych. I to bez ingerencji w tereny objęte ochroną ze względu na obecność cennych przyrodniczo gatunków – zaznacza.
Katarzyna Gołębiowska-Jarek wskazuje, iż w resorcie infrastruktury usłyszała, iż węzeł Opole Zachód może przejść przebudowę w ciągu najbliższych pięciu lat. To prędzej, niż rok 2033, w którym drogowcy planują rozbudowę autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu.
Sam węzeł podczas przebudowy byłby dostosowany już do perspektywy poszerzenia trasy A4. Podczas tych prac zniknąć mają nieczynne bramki do poboru opłat.
Lepsze drogi przy rozbudowie trasy nr 46
Spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury było tym samym, podczas którego zapadła decyzja, iż wszystkie przygotowane warianty obwodnicy Zawady trafią do kosza. Oprócz opolskich samorządowców uczestniczyli w nim również wicewojewoda Piotr Pośpiech oraz Marcin Oszańca, pełnomocnik marszałka ds. infrastruktury.
Podczas tego zadania wójt gminy Dąbrowa uzyskała też deklarację zmiany charakteru tras serwisowych, jakie mają powstać przy okazji rozbudowy drogi krajowej nr 46 biegnącej przez miejscowość. Plan zakłada, iż na liczącym ponad 8 km odcinku od Opola do obwodnicy Niemodlina droga ta zyska dodatkową jezdnię. Dzięki temu będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
– Drogi serwisowe pierwotnie miały mieć nawierzchnię kamienną i szerokość 3,5 m. Podczas negocjacji z ministerstwem i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad ustaliliśmy, iż będą one szersze i zyskają lepszą nawierzchnię. Będą szerokie na pięć metrów i będzie na nich ułożony asfalt – zapowiada Katarzyna Gołębiowska-Jarek.
– To przyniesie korzyść mieszkańcom. Zyskają większy komfort i bezpieczeństwo. Rowerzyści będą mogli poruszać się po lepszych drogach. Rolnicy będą mieli lepszy dojazd do pól – wylicza.
GDDKiA Opole podzieliła rozbudowę drogi krajowej nr 46 pomiędzy Opolem a obwodnicą Niemodlina na dwie części. Dla pierwszego odcinka – Niemodlin-Dąbrowa – chcą ogłosić przetarg jeszcze w tym roku. Odcinek Dąbrowa-Opole czeka jeszcze na decyzję środowiskową. Rozpoczęcie plac drogowcy planują na 2026 rok.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania