Wiadukt nad torami kolejowymi w Babicy już udostępniony kierowcom

4 godzin temu
Nowy wiadukt jest częścią węzła Babica, który powstaje w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. (Fot. GDDKiA)

Tuż przed świętami do ruchu został oddany wiadukt nad koleją w Babicy. Obiekt został wykonany w ramach budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, a jego udostępnienie usprawni ruch pojazdów w kierunku Strzyżowa i Domaradza.

Do tej pory w rejonie przejazdu kolejowego w Babicy tworzyły się zatory drogowe. Nakładał się tutaj ruch na kierunkach Rzeszów – Strzyżów – Domaradz, zarówno ten lokalny, jak i tranzytowy oraz turystyczny w kierunku Bieszczad. W tym miejscu odbywa się też ruch pojazdów z placu budowy S19 co dodatkowo obniża przepustowość na tym odcinku drogi. Udostępnienie kierowcom wiaduktu w Babicy, wpłynie więc pozytywnie na poprawę warunków ruchowych.

Nowy wiadukt (WK) jest częścią węzła Babica, który powstaje w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. WK znajduje się w ciągu drogi – łącznika między drogą krajową nr 19 a drogą wojewódzką relacji Babica – Strzyżów – Wiśniowa – Warzyce. Bezkolizyjnie przeprowadza ruch samochodowy nad linią kolejową łączącą Rzeszów Główny ze stacją Jasło oraz nad pasami technologicznymi.

Docelowo, po wiadukcie poprowadzony będzie ruch pieszo – rowerowy. Jednak do czasu zakończenia prac na rondach w obrębie wiaduktu, piesi będą poruszać się na dotychczasowych zasadach.

Podstawowe parametry obiektu:

  • długość całkowita: 55,39 m
  • rozpiętość teoretyczna przęseł: 17,35 m +21,60 m + 13,86 m
  • wysokość podpór pośrednich: 9,42 m
  • obiekt składa się z trzech przęseł i czterech podpór, a ustrój o schemacie belki ciągłej wykonany jako belkowo-płytowy.

Trochę techniki. Pale…

Wiadukt posadowiony jest w sposób pośredni na palach CFA Ø880mm. Pale formowane świdrem ciągłym (CFA – Continous Flight Auger) to technologia pali wierconych betonowanych na mokro w gruncie. Długość pali różni się w zależności od podpory i wynosi od 13,0 m do 14,5 m. Pale zaprojektowano jako proste dla każdej z podpór. Łącznie wykonano 74 szt. pali CFA z betonu C30/37 o łącznej długości 1098 m.

Do wykonania pali wykorzystano :

  • ponad 51 ton stali zbrojeniowej,
  • 2670 m 3 betonu mostowego C30/37.

…przyczółki i podpory…

Przyczółki wiaduktu wykonano o konstrukcji pełnościennej, zaś skrzydła podpór wykonano jako wolnostojące mury oporowe. Podpory pośrednie stanowią filary trzysłupowe o średnicy 1 m.

Do wykonania podpór wykorzystano:

  • ponad 170 ton stali zbrojeniowej,
  • na oczepy pali (fundamenty) 435 m3 betonu mostowego C30/37,
  • na filary, przyczółki i skrzydła (podpory) 756 m3 betonu mostowego C35/45.

…ustrój nośny

Ustrój nośny przęsła wiaduktu wykonano jako żelbetowy trzyprzęsłowy składający się z trzech dźwigarów o schemacie statycznym ramowym. Szerokość pomostu jest zmienna i wynosi od 14,6 m do 17,2 m. Wysokość dźwigarów to 1 m. Nad podporami skrajnymi wykonano poprzecznice o szerokości 1,25 m i wysokości 1 m. Natomiast nad podporami pośrednimi szerokość poprzecznicy wynosi 2 m, a wysokość 1 m.

Do wykonania konstrukcji ustroju nośnego wykorzystano :

  • ponad 136 ton stali zbrojeniowej,
  • ok. 6620 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60; do jego dostarczenia potrzebnych było ok. 60 betonowozów.
Idź do oryginalnego materiału