Wiadukt w Buszkowie to perełka architektoniczna. W czasie wojny przeprawa została wysadzona

5 godzin temu

Wiadukt w Buszkowie to jeden z ciekawszych obiektów kolejowych w naszym regionie. Przeprawa liczy już sobie ponad 100 lat.

Buszkowo to miejscowość położona w gminie Koronowo. Znana jest m.in. z tego, iż wypadek samochodowy miał tutaj Krzysztof Krawczyk. W wypadku zginął też popularny aktor Bogumił Kobiela. Fani cięższych brzmień muzycznych kojarzą Buszkowo z postacią Aleksandra Mendyka – gitarzysty takich zespołów jak Acid Drinkers lub Flapjack. „Olass” pochodził z Buszkowa – tutaj też został pochowany.

Linia kolejowa Koronowo-Tuchola

Z obiektów architektonicznych warto wymienić wiadukt kolejowy. Został on wybudowany w 1909 roku (zabiegi dot. budowy linii rozpoczęto już dużo wcześniej). Podczas budowy wykorzystywano m.in. tymczasową kolejkę wąskotorową – budowano wówczas prowizoryczne tory wąskotorowe, dzięki którym lokomotywa wąskotorowa dostarczała materiały budowlane. Często także wagony były ciągnięte przez konie. Wiadukt przerzuca linię kolejową nad drogą Koronowo-Mąkowarsko i rzeczką Krówką. Ceglana konstrukcja nośna oparta jest na kamiennych filarach. Wysokość mostu wynosi 25 metrów, a łączna długość pięciu przęseł 93 m. Przez wiadukt poprowadzona jest linia kolejowa nr 241 Koronowo-Tuchola. Dzisiaj nie jeżdżą już tędy pociągi, chociaż zabiegi o to trwają. O przedłużenie linii do Maksymilianowa apelowano już 100 lat temu. Zachowały się choćby oryginalne dokumenty z podpisami przedsiębiorców. Znawcy tematu podkreślają, iż wiadukt stanowi jeden z najciekawszych zabytków techniki z początku XX wieku na Pomorzu. Ruch pasażerski zamknięto w 1993 roku. Później prowadzony był jeszcze transport towarowy. Niekiedy jeździły też pociągi specjalne oraz drezyny.

Przeprawa wysadzona w 1939 roku

W 1939 roku podczas działań wojennych obiekt został wysadzony i w 1940 roku odbudowany. – Wysadzenie miało miejsce wieczorem 1 września 1939 roku przez patrole polskich saperów (2/9 bsap) przydzielone do 22 Pułku Piechoty w obliczu natarcia niemieckiej 32 DP, która miała za zadanie przebicia się w tym miejscu przez przesmyk między jeziorami linii jezior byszewskich – czytamy na forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków Bunkier.

Wątek Adolfa Hitlera

W internecie dostępne są fotografie ukazujące wysadzony wiadukt. Co interesujące po odbudowie przęsła były już w innej formie niż w pierwotnej wersji (zniknęły tzw. prześwity). Odbudowa była prowadzona pod nadzorem niemieckich żołnierzy. Jeszcze ciekawszą rzeczą jest niemiecka kronika filmowa, która ukazuje przejazd Adolfa Hitlera pod wysadzonym obiektem w pierwszych dniach wojny. Wiadukt „wojenną zawieruchę” w 1945 roku przetrwał i nie był wysadzony.

Wypadek podczas budowy

Ciekawymi źródłami informacji są doniesienia dawnej prasy. I tak np. możemy się dowiedzieć, iż we wrześniu 1931 roku „zbrodnicza ręka położyła hamulec na szynach”. Prasa informowała o tym, iż podczas kontroli toru strażnik zauważył na moście kolejowym położoną łyżwę hamulcową. Na szczęście udało się ją usunąć przed przyjazdem pociągu. Z kolei w listopadzie 1908 roku prasa donosiła: – Niedaleko Grzmotnego młyna osunęła się ziemia na będącym w budowie torze kolei żelaznej i przygniotła 2 robotników. Ciężko rannych odwieziono do koronowskiego lazaretu.

Stacja wyburzona

W Buszkowie znajdowała się także stacja kolejowa. Podczas września 1939 roku stacja była siedzibą wojska polskiego – w domu przy stacji był dla nich nocleg oraz kuchnia. Stacja została rozebrana w 2009 roku. Dzisiaj pozostały po niej resztki fundamentów i element peronu.

Idź do oryginalnego materiału