Więcej pasażerów, więcej pociągów

4 godzin temu

Z regionalnych przewozów kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem co roku korzysta coraz więcej pasażerów. W 2024 roku było to prawie 8 milionów osób. Zwiększa się również liczba składów. W ubiegłym roku pasażerskie pociągi regionalne przejechały ponad 6 milionów kilometrów.

Samorząd województwa każdego roku dotuje pasażerskie przewozy regionalne, które do 2030 roku obsługiwane są przez spółki Arriva i Polregio wyłonione w postępowaniu przetargowym. Kwota z budżetu województwa do kolejowych przewozów pasażerskich w poprzednim roku wyniosła 210 milionów złotych. Dzięki dotacji dla przewoźników (Arriva i Polregio) bilety na podróżowanie po kujawsko-pomorskich są w tak dobrych cenach. Każdego roku samorząd województwa ponosi też koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe jakie trafiają do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Rok temu wyniosły 30 milionów złotych

– Cieszę się, iż z przewozów pasażerskich dofinansowanych przez samorząd województwa korzysta coraz więcej osób. Rozkład jazdy dostosowujemy do oczekiwań mieszkańców. Systematycznie unowocześniamy tabor kolejowy. Na torach jest również więcej składów. Konsekwentnie stawiamy na kolej – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Nie tylko wzrost liczby pasażerów

W ubiegłym roku z usług kolejowych w naszym regionie skorzystało 430 tysięcy (o 5,5 proc.) więcej pasażerów niż w 2023 roku. Zanotowaliśmy również wzrost w liczbie przejechanych kilometrów. Nasze składy pokonały o 340 tysięcy kilometrów więcej niż rok wcześniej. Na torach znalazło się o 6 proc. więcej składów.

Nowości z dużym zainteresowaniem

Do frekwencyjnych sukcesów zaliczamy wakacyjne bezpośrednie połączenie z Torunia i Bydgoszczy do Kołobrzegu, z którego skorzystało 8 tysięcy pasażerów. To połączenie znajdzie się wakacyjnym rozkładzie jazdy również w tym roku.

Zobacz: Frekwencyjny sukces Rybitwy

Od początku 2025 roku notujemy duże zainteresowanie pociągami regionalnymi. Do wprowadzonego w grudniu pociągu Barnim z Bydgoszczy do Szczecina codziennie wsiada w naszym województwie średnio 80 osób, a w weekendy ta liczba przekracza stu pasażerów.

Zobacz: Barnimem do Szczecina szybciej niż pospiesznym

Lepsza jakość połączeń kolejowych

Na uwagę zasługuje punktualność przewozów regionalnych, która wyniosła ponad 98 proc. Nasze pociągi są poddawane codziennym kontrolom przez pracowników urzędu. Od kilku lat notujemy ponad tysiąc kontroli rocznie, które potwierdzają wysoką jakość świadczonych usług.

Zobacz: Nasz nowoczesny tabor kolejowy

Systematyczne podnoszenie jakości pasażerskich przewozów kolejowych w regionie i zwiększenie siatki połączeń skutkuje również zwiększeniem wydatków. Finansowanie rozkładu jazdy 2023/2024 kosztowało budżet województwa 210 milionów złotych. W tej kwocie ponad 30 milionów złotych to koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe. To o 11,32% więcej niż w latach 2022/2023.

Zobacz: Podsumowania 2024. Rozwijamy i unowocześniamy transport

Tańsze bilety dzięki dotacjom

Nasi podróżni od wielu lat korzystają z tańszych biletów w ramach taryfy kujawsko-pomorskiej, która jest niższa o 40 proc. w stosunku do cen podstawowych. Cena biletu jednorazowego po przekroczeniu 100 kilometrów nie zmienia się i wynosi 26,40 zł – niezależnie od odległości. Ty rozwiązaniem zachęcamy do dalszych podróży po naszym regionie.

Zobacz:

Do Ciechocinka

W tym roku do rozkładu jazdy po 14 latach wrócą połączenia kolejowe do Ciechocinka.

Zobacz:

Beata Krzemińska rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

Przejazd pociągów przez most kolejowy w Toruniu fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Idź do oryginalnego materiału