Wielka inwestycja kolejowa na Śląsku. W Katowicach kolejne wiadukty w przebudowie

2 godzin temu
Postępuje modernizacja linii kolejowej w Katowicach. Pracujemy już na czterech wiaduktach – na ul. Bagiennej, Granicznej, Kłodnickiej oraz Mikołowskiej. 21 października rozpoczniemy przebudowę wiaduktu na ul. Przodowników, a 4 listopada – na ul. Załęskiej. To część jednej z największych inwestycji kolejowych w historii województwa śląskiego, której efektem będą bezpieczne podróże, nowe przystanki oraz większe możliwości w ruchu pociągów. Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Utrzymanie ruchu kolejowego oraz zapewnienie mieszkańcom możliwości sprawnego przemieszczanie się po mieście – to najważniejsze aspekty, jakie są brane pod uwagę przy planowaniu kolejnych etapów prac realizowanych w Katowicach. Zachowanie ruchu kolejowego jest ważne nie tylko dla katowiczan, ale i mieszkańców całej aglomeracji. Dzięki fazowaniu robót możliwe jest udostępnianie pieszym dostępu do bezpiecznych przejść.

Aktualnie wykonawca większość prac na wiaduktach realizuje w godzinach nocnych. W ciągu dnia prowadzone są demontaże sieci trakcyjnej oraz torów.

Prace nocne na wiadukcie drogowym przy ul. Bagiennej w Katowicach.

Cztery wiadukty w przebudowie, niedługo kolejne dwa

9 września ruszyła przebudowa wiaduktu drogowego na ul. Bagiennej. Prace rozpoczęliśmy od frezowania asfaltu, demontażu barierek, ogrodzeń, krawężników, chodników, a także słupów oświetleniowych. Aktualnie w godzinach nocnych realizujemy prace związane z zabijaniem ścianek szczelnych oraz rozbiórką pierwszej części wiaduktu. Trwa także przebudowa instalacji podziemnych. W ramach przebudowy wiaduktu na ul. Granicznej usunęliśmy nawierzchnię drogową, wzmacniamy nasyp kolejowy oraz prowadzimy przebudowę wodociągów. Plan prac na najbliższe dni zakłada m.in. zabijanie ścianek szczelnych, rozbiórkę podpór istniejącego wiaduktu, demontaż ustroju nośnego oraz przebudowę kolizji kablowych. Będziemy także kontynuować roboty związane z przebudową wodociągu. Zdemontowaliśmy już nawierzchnię drogową pod wiaduktem na ul. Kłodnickiej.

Od 9 października piesi mogą przez ok. 30 dni przechodzić pod obiektem. niedługo rozpoczniemy demontaż konstrukcji.

7 października z ruchu drogowego wyłączony został jeden z ważniejszych obiektów inżynieryjnych w mieście – wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską. Z myślą o mieszkańcach, ruch pieszy pod obiektem będzie utrzymany przez ok. 30 dni – powstała wyznaczona i zabezpieczona droga pod wiaduktem. Po tym czasie rozpoczniemy demontaż przęsła obiektu, a piesi będą mogli korzystać m.in. z przejścia podziemnego na stacji Katowice. Dla ruchu kołowego wyznaczone zostały objazdy pod ul. Św. Jana oraz ul. Francuską.

W tym roku rozpoczniemy przebudowę jeszcze dwóch wiaduktów – przy ul. Przodowników (od 21 października) oraz ul. Załęskiej (od 4 listopada).

Schemat wiaduktów wyłączonych z ruchu oraz najbliższych przejezdnych.

Co poza wiaduktami?

W ramach inwestycji realizowanej w Katowicach podróżni zyskają cztery nowe przystanki kolejowe – Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Zmodernizowane zostaną przystanki Katowice Brynów i Katowice Szopienice Południowe, a także stacje Katowice Ligota, Katowice Zawodzie oraz Katowice, na której z początkiem października wyłączony z ruchu został pierwszy z przebudowywanych peronów. Wszystkie przystanki i stacje przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wizualizacja nowego przystanku kolejowego Katowice Uniwersytet.

Prace realizowane w stolicy województwa są częścią jednej z największych inwestycji kolejowych w historii województwa śląskiego. W ramach projektu wartego 7 mld złotych prowadzimy zaawansowane roboty na odcinkach Będzin – Katowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a jej realizacja potrwa cztery lata.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału