Wielka inwestycja w Poznański Węzeł Kolejowy: kolej na nowe możliwości

3 godzin temu

Opracowanie dokumentacji projektowej to krok milowy w modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego. Projekt zakłada rozbudowę i przebudowę infrastruktury kolejowej w całym regionie, w tym dostosowanie stacji Poznań Główny do potrzeb przyszłych inwestycji. W szczególności dokumentacja uwzględni budowę nowego układu torowego, który umożliwi obsługę kolei dużych prędkości łączącej Poznań z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK). Trasa między stacją Poznań Główny a Krzesinami zostanie zaplanowana tak, by zoptymalizować przepustowość oraz skrócić czas przejazdu.

Rozbudowa infrastruktury ma podwoić przepustowość węzła kolejowego, umożliwiając obsługę choćby 1000 pociągów dziennie. Modernizacja obejmie także montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem oraz analizę możliwości zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. najważniejsze lokalizacje, takie jak ul. Starołęcka, Opolska czy Bałtycka, mogą zyskać nowe rozwiązania, które poprawią bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Projekt uwzględni także kompleksową przebudowę stacji Poznań Główny. Plany obejmują budowę nowych torów i peronów w miejscu starego dworca oraz stworzenie nowoczesnego budynku, który zapewni pasażerom wyższy standard obsługi. Wspólnie z Miastem Poznań zostanie przeprowadzony konkurs architektoniczny na projekt budynku, uwzględniający zarówno funkcjonalność, jak i walory estetyczne.

Ważnym elementem projektu jest analiza budowy nowych przystanków kolejowych w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania, takich jak Łazarz, Jeżyce czy Świerczewo. Przystanki w podpoznańskich miejscowościach, takich jak Plewiska, mogą również zostać uwzględnione w planach, zwiększając dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak, podkreślił, iż modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego to inwestycja na kolejne 100 lat. Dzięki planowanym zmianom stacja Poznań Główny będzie mogła obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów – już teraz liczba podróżnych zbliża się do 30 milionów rocznie, a przewiduje się dalszy wzrost.

Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, zaznaczył, iż przebudowa węzła jest konieczna, by sprostać potrzebom mieszkańców i rosnącej liczbie pasażerów. kooperacja z samorządem i innymi partnerami ma zapewnić spójność planowanych inwestycji z miejską infrastrukturą, taką jak trasa tramwajowa na Naramowice.

Opracowanie dokumentacji projektowej ma zakończyć się w 2029 roku. To fundament pod przyszłe inwestycje, których realizacja będzie uzależniona od dostępności środków finansowych. Projekt jest kluczowym elementem strategii rozwoju transportu w regionie, łącząc poprawę jakości usług z dbałością o środowisko i wygodę mieszkańców.

Idź do oryginalnego materiału