Wiemy, czym oddychamy. GZM podsumowała badania zanieczyszczeń transportowych

3 godzin temu

Dwutlenek azotu pod lupą. Metropolia GZM przeprowadziła pomiary zanieczyszczeń transportowych w 14 miastach regionu. W 8% badanych lokalizacji stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych norm. Wyniki ujawniają, gdzie powietrze jest najbardziej zanieczyszczone i dlaczego.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zakończyła badania stężenia dwutlenku azotu (NO₂) – gazu powiązanego głównie z emisją samochodową. Wspólnie ze Stowarzyszeniem Alarm Smogowy przeprowadzono pomiary w niemal 700 punktach w 14 miastach regionu. W 8% lokalizacji (51 miejscach) odnotowano przekroczenia dopuszczalnych norm – głównie przy ruchliwych drogach i zwartej zabudowie.

Nie jest źle, ale może być lepiej. Wyniki mają charakter edukacyjny i są impulsem do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu, np. poprzez rozwój Metroroweru, velostrad czy wymianę taboru na bezemisyjny – mówi Igor Śmietański, wiceprzewodniczący zarządu GZM.

Gdzie prowadzono badania?

To pierwsze tak szeroko zakrojone badanie transportowych zanieczyszczeń powietrza w Polsce. Objęto nim następujące miasta GZM:

Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie, Świętochłowice i Czeladź.

Analizy próbek wykonano w jednym z laboratoriów w Szwajcarii.

Polski indeks jakości powietrza/ Źródło: GIOŚ

NO₂ – niewidzialne zagrożenie

Dwutlenek azotu wpływa negatywnie na zdrowie – już niewielki wzrost jego stężenia może zwiększać ryzyko astmy, infekcji dróg oddechowych, cukrzycy, a także chorób serca i układu krążenia. Badania prowadzone w Polsce i za granicą wykazują również wpływ NO₂ na wyniki uczniów w testach poznawczych – dzieci uczące się w bardziej zanieczyszczonym środowisku osiągają choćby o 20% gorsze rezultaty.

Jakość powietrza dziś

Z danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, iż ogólny stan powietrza w Polsce jest w tej chwili dobry. W regionie GZM mogą jednak występować lokalne przekroczenia stężeń NO₂ – szczególnie w pobliżu głównych arterii drogowych. Bieżące dane dostępne są na stronie: powietrze.gios.gov.pl.

Idź do oryginalnego materiału