Najgorętszy okres w sklepach dopiero przed nami. Według najnowszego badania UCE Research i Grupy BLIX, prawie dwie trzecie Polaków planuje świąteczne zakupy spożywcze w ostatnich dniach przed Wigilią. Sklepy szykują się na prawdziwe oblężenie.
Fot. Warszawa w Pigułce
Rekordowa liczba spóźnialskich
Aż 33,8 procent konsumentów deklaruje, iż na zakupy wybierze się w ostatnim tygodniu przed świętami – to więcej niż rok temu (32,7%). Kolejne 28,2 procent planuje zakupy na kilka dni przed Wigilią, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłorocznym wynikiem (21,2%).
Ta zmiana wynika głównie z chęci skorzystania z atrakcyjnych promocji w obliczu presji cenowej. Znacząco spadła liczba osób robiących zakupy na początku grudnia – z 22,4% w 2023 roku do zaledwie 11,1% w tym roku.
Sklepy stacjonarne górą
Mimo rosnącej popularności e-commerce, Polacy wciąż preferują tradycyjne zakupy. Aż 74,6 procent ankietowanych deklaruje, iż wybierze się do sklepu osobiście – to o 4,2 punktu procentowego więcej niż rok temu. Zakupy stacjonarne w okresie świątecznym mają silny wymiar emocjonalny, a konsumenci cenią sobie możliwość osobistego wyboru produktów.
Zakupy online tracą popularność – zainteresowanie formą hybrydową spadło o 4,5 punktu procentowego, a wyłącznie internetową o 1,6 punktu. Eksperci Grupy BLIX wiążą to z wyższymi kosztami dostawy i ograniczonym zaufaniem do jakości produktów świeżych zamawianych przez Internet.
Badanie UCE RESEARCH i Grupy BLIX przeprowadzone w dniach 29.11-06.12 2024 r. na próbie 1019 osób odpowiedzialnych za zakupy w swoich gospodarstwach domowych.