Znamy wykonawcę koncepcji przebudowy mostu Pomorskiego wraz z rondem Toruńskim i rondem Fordońskim.
Remontowany 20 lat temu most Pomorski pochodzi z 1970 roku. Na jego konstrukcji również wykryto pęknięcia, stąd też wprowadzono ograniczenia w ruchu (m.in. zakaz wjazdu ciężarówek). Od dziś – z uwagi na remont torowiska na Toruńskiej (na odcinku rondo Toruńskie – Perłowa) – nie jeżdżą po nim tramwaje, co wpłynie na zmniejszenie drgań.
W miejscu obecnego obiektu ZDMiKP planuje budowę nowego. Zanim jednak powstanie, niezbędne jest wykonanie koncepcji, które zostaną poddane konsultacjom społecznym. Drogowcy chcą, by projektanci wykonali trzy warianty inwestycji: z jednym mostem, dwoma mostami oraz trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje będą jednoprzęsłowe, ale dłuższe niż obecna – drogowcy zakładają likwidację tunelu prowadzącego z alei Wyszyńskiego na parking Leroy Merlin (po przebudowie dojazd do marketu on przebiegać pod mostem). W każdym wariancie zakłada się wytyczenie trzech pasów ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami.
WIĘCEJ: W 2030 roku most Pomorski będzie inny. Znamy założenia inwestycji
Inwestycja obejmie też przebudowę rond: na Fordońskim zaprojektowane będzie wyprowadzenie torów na pas zieleni między jezdniami al. Wyszyńskiego – w przyszłości powstanie tam linia tramwajowa na Bielawy. W przypadku ronda Toruńskiego emocje budzi propozycja zmiany przebiegu torowiska: jeden z wariantów ma bowiem uwzględnić jego budowę w pasie ulicy Toruńskiej, co mogłoby oznaczać poszerzenie drogi kosztem istniejącej zabudowy. Oba ważne węzły komunikacyjne mają być rondami turbinowymi.
Oferty na przygotowanie koncepcji otwarto pod koniec sierpnia. Początkowy budżet ZDMiKP na to zadanie (jako zamówienie podstawowe) wynosił 974 tysięcy złotych. Najtańszą propozycję złożyła spółka Higway (podstawę wyceniła na 1,034 miliona złotych), ale pod uwagę były też brane kwoty zamówienia w prawach opcji (czyli sporządzenia projektu budowy nowej przeprawy i modernizacji układu drogowego wokół niej). Tu najtańszą złożyła firma MID – nieco ponad dwa miliony, a Higway już 4,1 miliona.
Po analizie ofert wybrano jednak ofertę wrocławskiego Drosystemu – łącznie zaoferował on 3,3 miliona za całość zadania (wraz z prawem opcji). Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od dnia podpisania umowy (po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzje środowiskową); gdy ZDMiKP skorzysta z opcji, projektanci będą musieli stworzyć dokumentacją budowlaną wraz z decyzją ZRID w dziewięć miesięcy od uruchomienia dodatkowej części zamówienia. Wliczając czas na wyłonienie wykonawcy, przebudowa mostu Pomorskiego zacznie się za mniej więcej trzy lata – a to optymistyczne założenie.