Budowa nowoczesnej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych nabiera tempa. To strategiczna inwestycja GDDKiA, która nie tylko poprawi komfort podróży, ale także zwiększy bezpieczeństwo na trasie DK78.
Realizacja przedsięwzięcia została podzielona na dwa odcinki – każdy z nich wnosi istotne zmiany w układzie komunikacyjnym północno-zachodniej części województwa śląskiego.
Odcinek I: Siewierz – Kromołów blisko finału

Ten fragment obwodnicy liczy 16,6 km długości i przebiega od Siewierza do dzielnicy Kromołów w Zawierciu. Projekt i budowa zostały powierzone Grupie Mirbud. Umowę podpisano 23 grudnia 2019 roku, a prace rozpoczęły się w marcu 2022 roku.
Nowa trasa omija Porębę i Zawiercie od wschodu, łącząc się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Kierowcy skorzystają z dwóch nowych węzłów:
🔹 Kuźnica – na skrzyżowaniu z DW796
🔹 Kromołów – na skrzyżowaniu z DW791
Zaawansowanie robót przekroczyło już 95%, realizowane są próby obciążeniowe i uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie. Wszystko wskazuje na to, iż kierowcy pojadą nową trasą jeszcze wiosną 2025 roku.
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia, odcinek II: Kromołów – Żerkowice w fazie ziemnej
Druga część inwestycji, ma długość 7,5 km i prowadzi od węzła Kromołów do miejscowości Żerkowice, gdzie powstanie rondo łączące trasę z budowaną obwodnicą Kroczyc.
Umowę na realizację podpisano 18 listopada 2024 roku z firmą Polaqua z Piaseczna. Prace już ruszyły, wykonawca zakończył wycinkę drzew i prowadzi w tej chwili roboty ziemne. jeżeli nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności, zakończenie budowy planowane jest na wiosnę 2028 roku.
Nowa jakość podróży i bezpieczeństwa

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia to długo wyczekiwana inwestycja, która pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miast, poprawi bezpieczeństwo i skróci czas przejazdu na trasie Katowice – Kielce – Lublin – Zamość.