Wkrótce pojedziemy kolejnym odcinkiem S7

1 rok temu
Zdjęcie: Można już ekspresowo dojechać do stolicy


Trwają ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe na środkowym odcinku S7 pomiędzy Warszawą, a obwodnicą Grójca – poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Przypomniała, iż budowa ponad 29-kilometrowej drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki.

Pierwszy z nich na odcinku Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 kilometra został oddany do ruchu w grudniu 2020 roku. Z kolei na odcinku od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola, o długości 6,6 kilometra został udostępniony kierowcom 30 sierpnia 2022 roku.

Według zapowiedzi GDDKiA na ostatnim, środkowym odcinku pomiędzy węzłem Lesznowola, a węzłem Tarczyn Północ realizowane są ostatnie prace wykończeniowe. – Wykonywane jest grubowarstwowe oznakowanie poziome, montowane są ostatnie wypełnienia ekranów akustycznych. realizowane są też prace porządkowe – wyjaśniła Małgorzata Tarnowska.

– Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowalnego weryfikuje dokumentację złożoną do wniosku o uzyskanie decyzji pozwolenia na użytkowanie – zaznaczyła.

Tarnowska przekazała PAP, iż po otwarciu środkowego odcinka ekspresowej „siódemki”, w pierwszym etapie udostępnione do ruchu będą obie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów, ale z ograniczeniem prędkości do 80 km/h, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ.

– Tym samym połączymy funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca. Udostępnimy węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach pełną funkcjonalność zyskają węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe – tłumaczyła.

Kiedy otwarcie S7 Lesznowola – Tarczyn Północ?

Budowa drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, odcinek Lesznowola – Tarczyn Północ / źródło: GDDKiA

Podkreśliła przy tym, iż termin udostępnienia trasy głównej jest uzależniony od zakończenia wszystkich robót, procedur odbiorowych oraz uzyskania decyzji pozwolenia na użytkowanie.

– Udostępnienie trasy głównej pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem znacząco zmieni układ komunikacyjny na południe od Warszawy. Rozdzielimy wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który w tej chwili kumuluje się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami – wskazała.

– W drugim etapie udostępniania odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ oddane zostaną pozostałe do ukończenia elementy drogi poza jej ciągiem głównym, takie jak drogi serwisowe, lokalne, a także węzły Antoninów oraz Tarczyn Północ. Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do pierwszego kwartału 2024 r. i wtedy też będzie to pełnoprawna droga ekspresowa. Wtedy też przystąpi do remontu 17 km dotychczasowego przebiegu DK7, od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2024 r. – podała.

Problemy z budową S7

Budowa drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, odcinek Lesznowola – Tarczyn Północ / źródło: GDDKiA

Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA przypomniała, iż pierwszą umowę na realizację S7 na odcinku Lesznowola – Tarczyn Północ podpisano w sierpniu 2017 roku.

– Jednak wykonawca, firma IDS-BUD, pomimo wielokrotnych wezwań nie realizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona – powiedziała.

– W trzecim kwartale 2020 roku musieliśmy rozwiązać umowę i ogłosić przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. podpisaliśmy umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor. Jej wartość to ponad 510 mln zł – podkreśliła.

– Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa – Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 1,7 mld zł – dodała.



Mapa przebiegu drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, odcinek Lesznowola – Tarczyn Północ / źródło: GDDKiA

Trasa ekspresowa S7

Droga ekspresowa między Gdańskiem a Rabką-Zdrojem. Łączy aglomeracje trójmiejską, warszawską, kielecką i krakowską. Docelowa długość ekspresowej „siódemki” będzie wynosiła 706 km – będzie to najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce. Trasa S7 jest już gotowa na terenie województwa pomorskiego i świętokrzyskiego. W budowie są w tej chwili odcinki S7: Płońsk Południe – Czosnów Południe (województwo mazowieckie), Moczydło (granica województwa świętokrzyskiego) – węzeł Miechów, Miechów – Szczepanowice i Widoma – Kraków. W trakcie planowania lub przygotowania do budowy są odcinki Czosnów – Warszawa, Kraków – Myślenice i Rabka – Chyżne (granica państwa).

Idź do oryginalnego materiału