Władze Świdnicy zapłaciły za udział w plebiscycie, w którym nagrodzono Festiwal Bachowski

2 godzin temu

Pięć tysięcy złotych dołożyły władze Świdnicy do plebiscytu gospodarczego, organizowanego przez Telewizję Sudecką z Bielawy. To nie wszystkie pieniądze, wydane na imprezę organizowaną przez bielawską redakcję, z którą dodatkowo, od sierpnia, miasto podpisało umowy na odpłatne zamieszczanie informacji. Władze zapłaciły też 500 zł z pieniędzy podatników za możliwość ubiegania się o nagrodę dla festiwalu, który zasługuje na niezależne laury.

Tego nie przeczytasz w „mediach” samorządowych.

„Festiwal Bachowski Świdnica jest od wczoraj laureatem XI Dolnośląskiego Plebiscytu Gospodarczego „Sudeckie Kryształy” w kategorii „Najlepsza impreza promująca region”! Jak powiedział podczas gali w Zamku na Skale w Trzebieszowicach dyrektor artystyczny festiwalu, Jan Tomasz Adamus, przyznanie tej nagrody właśnie takiemu wydarzeniu jest modelowym precedensem wskazującym, iż sztuka jest tym, co daje jakość życia i katalizatorem generującym bardzo wartościowe powiązania społeczno-gospodarcze. Dziękujemy Telewizja Sudecka za zaproszenie i organizację tego wydarzenia!” – poinformował 16 listopada Świdnicki Ośrodek Kultury. „Duma nas rozpiera!” – napisała prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska w mediach społecznościowych. Międzynarodowy Festiwal Bachowski jest wydarzeniem organizowanym przez Świdnicki Ośrodek Kultury.

Nagroda nie jest darmowa. Gmina Miasto Świdnica zawarła z Telewizją Sudecką, która jest organizatorem plebiscytu, umowę na organizację tego wydarzenia w kwocie 5 tysięcy złotych. To jedno. Druga kwestia to opłata za sam udział w konkursie. Zgodnie z regulaminem w plebiscycie może uczestniczyć gmina, firma lub organizacja, która „wniosła opłatę za udział w Plebiscycie (1 kategoria), fakturowaną w kwocie 500 zł netto”. Kategorii jest siedem, a jedyna wskazana przy opłacie kategoria to ta, w której wygrał Festiwal Bachowski ze Świdnicy. Nie ma informacji, by pozostali za swoje nagrody musieli płacić. Tak więc Świdnica, która była jedynym samorządem-partnerem w plebiscycie telewizji z Bielawy zapłaciła dwa razy, raz za organizację, dwa za możliwość ubiegania się o nagrodę.

Telewizja Sudecka po Telewizji Teletop Sudety i Doba.pl to kolejna firma mediowa, która jest opłacana z budżetu miasta w zamian za zamieszczane informacji i ogłoszeń. Do 2022 roku w tym gronie była jeszcze Telewizja Internetowa Wałbrzych. Telewizja z Bielawy w sierpniu 2024r. zawarła z władzami miasta umowę na zamieszczanie informacji za 2,5 tysiąca złotych miesięcznie do końca 2024r., a dodatkowo we wrześniu umowę na 5 tysięcy złotych „określającą zasady współpracy Miasta z Telewizją Sudecką Sp. z o.o.z siedziba w Bielawie.”

Warto przypomnieć, iż obecne władze utrzymują za pieniądze podatników również własne „media”: wydawany w nakładzie 15 tysięcy egzemplarzy dwutygodnik oraz portal internetowy „Moja Świdnica”. Sam kolportaż od 6 lat co roku kosztuje świdniczan ok. 100 tysięcy złotych.

Festiwal Bachowski w tym roku miał swoją jubileuszową, XXV edycję. Należy do najważniejszych wydarzeń w kalendarzu kulturalnym Świdnicy i jest ceniony przez melomanów nie tylko z Polski. Z całą pewnością nie wymaga sztucznego promowania i zasługuje na niezależne, nieopłacane z budżetu miasta nagrody.

Agnieszka Szymkiewicz

Idź do oryginalnego materiału