Wojewoda przekazał nowe, ważne informacje o budowie S10 Bydgoszcz – Toruń

18 godzin temu

Podczas poniedziałkowego (13 stycznia) spotkania zespołu roboczego ds. budowy drogi ekspresowej S10 przekazano nowe informacje na temat inwestycji. Jednym z tematów zebrania było również bezpieczeństwo i informacja o działaniach związanych z jego poprawą w trakcie inwestycji oraz doraźnie do momentu rozpoczęcia budowy na pełnym odcinku nr 1.

Budowa drogi ekspresowej S10 to dla mnie najważniejsza inwestycja. Powołałem specjalny zespół ds. koordynacji prac i wymiany informacji między wszystkimi służbami. Podczas ostatniego spotkania omówiliśmy kwestie bezpieczeństwa oraz działania, które możemy podjąć do czasu rozpoczęcia adekwatnej budowy – poinformował wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel.

Zespół roboczy ds. S10 ma usprawnić działania służb zaangażowanych w proces budowy drogi ekspresowej S10 na etapie uzgodnień między nimi, a także ma przyspieszyć dalsze działania po wydaniu decyzji na realizację pierwszego odcinka. Zespół jest odpowiedzialny za koordynację działań. W jego skład wchodzą przedstawiciele państwowych jednostek mających istotną rolę w sprawie, takich jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Lasy Państwowe czy Polskie Koleje Państwowe. Celem Zespołu jest efektywniejsza kooperacja i szybsze podejmowanie decyzji (już na etapie uzgodnień) i płynniejsza wymiana informacji.

W trakcie poniedziałkowego (13 stycznia) posiedzenia przedstawiciele policji zapowiedzieli, iż we współpracy z Wojewódzką Inspekcją Transportu Drogowego podejmują działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na obecnej DK10, na której w sobotę doszło do kolejnego tragicznego wypadku. – Pojawią się nowe wideorejestratory do monitorowania i rejestrowania wykroczeń. Ponadto planowane są dodatkowe patrole, punkty pomiaru prędkości oraz tablice ostrzegające o zagrożeniach – przekazał wojewoda. Tablice zamontuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Co z decyzjami ZRID na kolejne odcinki?

Głównym argumentem przemawiającym za budową trasy nowym śladem była poprawa bezpieczeństwa. Jak wyjaśnia GDDKiA, jednym z argumentów było zmniejszenie ilości łuków na trasie. Kiedy rozpocznie się cały zakres inwestycji? Najszybciej prace budowlane rozpoczną się na odcinku 1 (Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy) wraz z budową obwodnicy Brzozy w ciągu DK25.

Na tym odcinku wydano już pozwolenie na budowę, a właściciele nieruchomości uzgodnili wysokość odszkodowań. Prace są w toku, a ich pełne tempo przewidujemy na okres pozimowy. Wydaliśmy też wszystkie decyzje o odszkodowaniach dla właścicieli nieruchomości zabudowanych. Zostały one zaakceptowane przez właścicieli – podał Sztybel. Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki uzupełnia, iż pierwsza decyzja odszkodowawcza za nieruchomość zabudowaną została wydana już po 29 dniach roboczych od wydania decyzji ZRID.

W przypadku odcinka nr 2 (Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski) projekt jest ponownie analizowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. – Po wydaniu odpowiednich postanowień będziemy mogli przystąpić do kolejnych etapów procedury uzyskania pozwolenia na budowę. Szacujemy, iż stanie się to w pierwszym półroczu 2025 roku – zakomunikował wojewoda. Po odcinku nr 1, najbliżej wydania decyzji ZRID jest odcinek trzeci. – Nie chciałbym mówić, iż to wydarzy się w grudniu – bo wystarczy, iż ktoś nie odbierze listu poleconego – ale jesteśmy na takim etapie, iż najpóźniej w pierwszych dniach nowego roku będzie wydany ZRID na odcinek trzeci – zapowiadał przedstawiciel rządu w terenie na listopadowej sesji rady miasta. Dziś wiemy, iż termin przesunie się o kolejne dni.

Jesteśmy blisko uzyskania kolejnego pozwolenia na budowę. Oczekujemy na uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę. Decyzja powinna zapaść w lutym po procedurach formalnych związanych z informacją do wszystkich stron – podał dziś wojewoda Sztybel. W przypadku odcinka nr 4 (Toruń Zachód – Toruń Południe) także trwa oczekiwanie na postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczące uwag i uzgodnień projektu. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pozwolenie na budowę zostanie wydane w pierwszej połowie 2025 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcy deklarują zakończenie realizacji inwestycji na przełomie 2026 i jej większej części w 2027 roku.

Podczas posiedzenia zespołu omówione zostały także propozycje przebiegu trasy w całym województwie kujawsko-pomorskim oraz plany przetargu na odcinku Bydgoszcz – Wyrzysk. Omówiono także warianty przebiegu drogi S10 przez Włocławek. – Wojewoda poprosił o szczegółową informację po zamknięciu całego procesu związanego z wysłuchaniem wszystkich stron i przebiegiem konsultacji społecznych – dodaje KPUW.

Idź do oryginalnego materiału