Trwają intensywne prace przygotowawcze związane z przebudową kluczowego połączenia drogowego między Wrocławiem a Lubinem. Inwestycja zakłada rozbudowę ponad 60 km trasy w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP).
Widoczna dziś na zdjęciach jako jednojezdniowa, zatłoczona droga z przejściami dla pieszych i nieprzystosowaną infrastrukturą, DK94/36 niedługo może przejść prawdziwą metamorfozę. Właśnie kończy się opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), które stanowi jeden z kluczowych etapów przygotowania inwestycji drogowej.
Geologia zakończona, realizowane są prace projektowe
Jak informują przedstawiciele inwestora, zakończono już badania geologiczne, a w tej chwili opracowywana jest dokumentacja geologiczno-inżynierska oraz raport oddziaływania na środowisko. Równolegle toczą się prace projektowe, których celem jest doszczegółowienie rozwiązań drogowych – w tym układów skrzyżowań, dróg równoległych oraz korekt planów sytuacyjnych.
W IV kwartale bieżącego roku planowane jest spotkanie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), która zarekomenduje konkretny wariant przebiegu trasy – niezbędny do złożenia wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Trzy odcinki, trzy decyzje środowiskowe
W ramach inwestycji planowane jest uzyskanie trzech osobnych decyzji środowiskowych dla następujących odcinków:
-
DK36 Lubin – Prochowice,
-
DK94 Prochowice – Środa Śląska,
-
DK94 Środa Śląska – Wrocław.
Wnioski o wydanie decyzji środowiskowych zostaną złożone w I kwartale 2026 r., a proces uzyskiwania DŚU będzie połączony z konsultacjami społecznymi, w których mieszkańcy będą mogli zapoznać się z przyjętymi rozwiązaniami projektowymi. Przewidywany termin uzyskania decyzji to II połowa 2026 roku.
Co się zmieni?
Planowana rozbudowa drogi zakłada:
-
rozbudowę trasy do przekroju 2×2 pasy ruchu,
-
budowę obwodnic miejscowości,
-
przebudowę istniejących i budowę nowych skrzyżowań,
-
instalację oświetlenia drogowego,
-
wprowadzenie elementów bezpieczeństwa ruchu (BRD),
-
zastosowanie konstrukcji dostosowanej do obciążeń 11,5 t/oś.
Trasa będzie przebiegać przez trzy powiaty: lubiński, legnicki i średzki, częściowo zachowując istniejący przebieg, a częściowo omijając tereny zurbanizowane oraz przyrodniczo cenne.
Co dalej?
Kolejnym krokiem, po uzyskaniu wymaganych decyzji, będzie ogłoszenie postępowań przetargowych w formule „Projektuj i buduj”, która umożliwia szybsze przejście od projektu do realizacji inwestycji.
Modernizacja trasy Wrocław – Lubin to nie tylko skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu, ale również znaczący impuls dla bezpieczeństwa i gospodarki w regionie. Kierowcy mogą więc z optymizmem patrzeć w przyszłość – mimo iż jeszcze dziś muszą dzielić się drogą z przechodniami i stać w korkach.