Wrocław nareszcie awansuje – wyniki Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025

3 dni temu

Wrocław zajmuje piąte miejsce w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowanym przez Oponeo.pl i Yanosik. To już dziewiąta edycja zestawienia, w którym analizowane są dane z 19 największych miast, podzielonych na dwie grupy, powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Ocenie podlegają m.in. koszty utrzymania samochodu, a także kwestie związane z komfortem i bezpieczeństwem jazdy.

Po Wrocławiu jeździ się wolno

W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale i miało na koncie kilka wygranych – również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa. Tuż za podium znalazł się Szczecin.

Wrocław, ex aequo z Łodzią, uplasował się na piątym miejscu. Wyprzedził tylko Gdańsk i ostatni Poznań, ale oznacza to awans z ostatniej pozycji, zajmowanej aż przez trzy lata z rzędu. Ten mały sukces jest zasługą niższych cen paliw niż w większości zestawianych miast, a także najmniejszej liczby kolizji (w przeliczeniu 7,2 na 1000 mieszkańców).

Zdecydowanie gorzej wypadła infrastruktura dla samochodów elektrycznych oraz średnie prędkości jazdy (25 km/h po centrum oraz 34 km/h poza nim). Wysoki koszt ubezpieczenia OC oraz droga usługa wymiany opon (średnio 43 zł za sztukę) również nie pozwoliły na zajęcie wyższej lokaty w tabeli.

Śląsk dalej dominuje

Wśród miast poniżej 300 tys. mieszkańców trwa świetna passa Śląska. Już po raz trzeci z rzędu wygrywa Sosnowiec, a na podium towarzyszą mu Częstochowa i Gliwice. Do kompletu brakuje jedynie Katowic, które, choć zaliczyły awans, ostatecznie znalazły się na miejscu piątym, dając się wyprzedzić przez Radom.

Drugą połowę tabeli otwierają Białystok i Kielce, wspólnie zajmujące pozycję szóstą. Za nimi plasują się Toruń i Gdynia, zaliczające spory spadek. Zestawienie zamyka, tak samo jak w roku ubiegłym, Rzeszów.

Zadecydowały niezależne dane

O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy.

Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, iż wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.

Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.

– Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.

O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.

Pełny Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowany przez Oponeo.pl i Yanosik, dostępny jest tutaj.

Idź do oryginalnego materiału