Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła Generalny Pomiar Ruchu 2025. Prowadzona co 5 lat akcja pozwala na dokładną analizę natężenia ruchu na drogach krajowych w Polsce. W Małopolsce drogi krajowe podzielono na 174 odcinki pomiarowe.
Generalny Pomiar Ruchu 2025 będzie realizowany na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Obejmuje to autostrady, w tym także odcinki objęte koncesją, drogi ekspresowe oraz wybrane trasy wojewódzkie. Z zakresu pomiarów wyłączono jednak odcinki dróg położone w granicach miast posiadających status powiatów.
Pomiary ruchu będą realizowane w różnorodnych porach dnia i nocy, w zależności od charakterystyki poszczególnych odcinków dróg. GDDKiA planuje zastosować trzy metody zbierania danych: pomiary automatyczne, półautomatyczne oraz wideorejestrację. W przypadku pomiarów automatycznych wykorzystywane są specjalistyczne liczniki ruchu, natomiast pomiary półautomatyczne łączą liczniki z analizą nagrań wideo. Wideorejestracja opiera się na pracy kamer montowanych wzdłuż tras, które rejestrują ruch pojazdów. Zgromadzone materiały są następnie analizowane dzięki sztucznej inteligencji lub przez odpowiednio przeszkolonych specjalistów, co pozwala dokładnie określić liczbę i rodzaje przejeżdżających pojazdów.
Ruch pojazdów zostanie sklasyfikowany według kategorii obejmujących m.in. samochody osobowe, motocykle, lekkie pojazdy dostawcze, mikrobusy, ciężarówki, autobusy, rowery, hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego. W procesie analizy zostaną również wykorzystane dane z automatycznych systemów pomiarowych.
Pomiary wideo będą realizowane w dziewięciu terminach w ciągu roku, natomiast dane z systemów automatycznych będą zbierane całorocznie. Będą ograniczone do zliczania pojazdów oraz rozpoznawania ich sylwetek, bez rejestrowania tras przejazdu ani numerów tablic rejestracyjnych. W trakcie Generalnego Pomiaru Ruchu monitorowane będą różne kategorie pojazdów, w tym samochody osobowe, motocykle, motorowery, pojazdy dostawcze, mikrobusy, ciężarówki (zarówno z przyczepami, jak i bez nich), autobusy, ciągniki rolnicze, rowery, hulajnogi elektryczne oraz inne urządzenia transportu osobistego.
Wyniki badania dostarczą szczegółowych informacji, takich jak Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR), średni dobowy ruch w dni robocze, natężenie ruchu w okresie letnim, a także dane dotyczące ruchu dziennego, wieczornego i nocnego, rodzajów pojazdów oraz kierunków przemieszczania się.
Wyniki pomiaru mają zostać opublikowane w przyszłym roku. Będą dostępne publicznie w formie opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych.