Za osiem lat mamy pojechać S5 z Bydgoszczy do Olsztyna. GDDKiA informuje o kolejnym etapie

2 tygodni temu

GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowych niezbędnych do budowy drogi ekspresowej S5 Grudziądz – Ostróda, która umożliwi dojazd z Bydgoszczy do Olsztyna. Decyzje te określą przebieg drogi oraz to, w jaki sposób będzie można ją realizować z dbałością o przyrodę, krajobraz i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.

Przedłużenie S5 z Grudziądza do Ostródy to zapowiadana inwestycja, która przebiega przez dwa województwa. Przewidywalny koszt inwestycji ma wynieść łącznie 6,8 mld zł. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstanie 39 km „eski” z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą.

Na trasie zaplanowaliśmy 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstaną też 42 przepusty i przejścia dla zwierząt małych. Dodatkowo planowana jest budowa Obwodu Utrzymania Drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko miejscowości Dębieniec – wymienia Julian Drob, rzecznik prasowy GDDKiA.

  • S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. Wojewoda: przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku

Na terenie Warmii i Mazur Generalna Dyrekcja zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej. Zaplanowano cztery węzły drogowe: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo. Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich lub dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zarówno zachowanie istniejącej, drogowej sieci komunikacyjnej, jak i ciągłość korytarzy ekologicznych.

GDDKiA przekazuje, iż wnioski o DŚU trafiły do adekwatnych dla danej części inwestycji Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska (RDOŚ), czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. – We wnioskach wskazaliśmy najkorzystniejsze warianty przebiegu, które powstały w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne. Podczas postępowań administracyjnych prowadzonych przez RDOŚ w obu województwach, prowadzone będą konsultacje społeczne – zaznacza Drob.

@metropoliabydgoska.pl Dziś hucznie otwarto tegoroczny @Bydgoski Jarmark Świąteczny! Jarmark będzie można odwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00-20:00, a w weekendy 13:00-21:00. Kto z Was był na uroczystym rozpoczęciu? #metropoliabydgoskapl #bydgoszcz #bydgoszczanie #bydgoskijarmarkświąteczny #jarmark ♬ i smell snow – ashley

Kolejnym etapem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie przystąpienie do dalszych prac przygotowawczych, tj. koncepcji programowej. Opracowanie to jest potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację drogi ekspresowej S5. W ramach niego zostaną zaprojektowane szczegółowe rozwiązania techniczne dla wariantu wskazanego w DŚU, w tym szczegółowe rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych.

Przy sprawnym uzyskaniu DŚU i wyłonieniu wykonawców inwestycji drogą planowo pojedziemy w 2033 roku – deklarują drogowcy.

Idź do oryginalnego materiału