Zabiorą nam Hetmana ?! Czym dojedzie powiat?

1 tydzień temu

Dla laika może to nic nie znaczy, ale dla specjalistów i znawców tematyki kolejowych, to bardzo duże zagrożenie. Najwyższa pora uświadomić mieszkańców Ziemi Biłgorajskiej, o co chodzi z koleją, bowiem mimo, iż IC Hetman dojeżdża do Biłgoraja, to wciąż spotyka się ludzi, którzy, wbrew faktom, twierdzą, iż do Łabędziego Grodu nie dojeżdżają koleje. Straszne to, prawda? Mimo, iż istnieją aplikacje kolejowe czy Portal Pasażerski.

Aktualnie Hetman ma w posiadaniu SU160, czy zastępczo „Traktorek”, czyli SM42. Wspomniane lokomotywy spalinowe ciągną ze sobą trzy lub w zależności od okoliczności cztery wagony, czyli przedziałowy, bezprzedziałowy z miejscami na rowery i bezprzedziałowy. Czyli w sumie 174A+168A+141A. Zdarzają się wagony zastępcze w postaci wagonów COMBO lub 141A-20. W każdym razie spalinówka na odcinku Hrubieszów Miasto-Stalowa Wola Rozwadów ciągnie ten skład do słynnego Rozwadowa, który przecież był jedną z najważniejszych dworców w II RP (stąd dojeżdżały pociągi do Lwowa). W Stalowej Woli Rozwadowie ten pociąg jest przypinany bądź odpinany do/z relacji Lublin Główny – Wrocław Główny. I takim składem można podróżować w komfortowych warunkach. Niestety, beton w postaci PKP IC postanowił utrudnić podróżnym z Zamojszczyzny, nie bacząc na komfort czy czas. Otóż to nieudacznicy czy choćby planiści, którzy nie mają pojęcia o kolei (w przeciwieństwie do Czech czy Austrii), wymyślili, iż IC, a raczej ma być zdegradowane TLK Hetman w postaci pociągów spalinowych DM90, którzy z powodzeniem służyli w Niemczech czy Holandii, a SKPL odkupiło je od zachodnich sąsiadów. Byłbym za, gdyby te składy pociągnąć do Wrocławia, ale nie, nie da rady! Skracanie relacji do Krakowa jest co najmniej karygodne! Co więcej, nowa relacja miałaby być przez Tarnobrzeg i Mielec, a więc w Krakowie przecież można przypiąć je do jakiegokolwiek pociągu odjeżdżającego w kierunku Wrocławia, a Gamonia skierować do Krakowa-Prokocimia na tankowanie!

Co więcej, wolontariusze z „Pociągiem do Hrubieszowa” alarmują, iż bardzo ważne dla pasażerów z Zamojszczyzny jest utrzymanie dalekobieżnego połączenia kolejowego z Polską zachodnią i południową, z takimi miastami, jak: Kraków, Katowice, Gliwice, Opole i Wrocław. – Zwłaszcza, iż to połączenie realizuje PKP Intercity S.A. w sposób bezpieczny i komfortowy – własnym taborem wysokiej jakości – argumentują wolontariusze z „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Prawie 6 lat temu (w grudniu 2018 r.) kolejowe połączenie Hrubieszowa z Wrocławiem zostało zerwane wbrew woli pasażerów i mieszkańców naszego regionu. Wtedy obsługą połączeń kolejowych na odcinku Hrubieszów – Rzeszów zajął się przewoźnik SKPL Cargo sp. z o.o. Niestety, nie dysponuje on taborem przystosowanym do obsługi połączeń dalekobieżnych. Pasażerów wozi wyremontowanymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi, które wiele lat temu wycofano z obsługi połączeń w Niemczech i Danii). Pociągi te nie oferują komfortu podróży porównywalnego z jazdą taborem PKP Intercity S.A.

– Poza tym, w tej chwili albo nie zostały one przygotowane do ruchu w wystarczającej liczbie, albo warunki podróży nimi są zwyczajnie złe i wiążą się ze skargami pasażerów – zaznacza wolontariusz zespołu „Pociągiem do Hrubieszowa”.

– Niecały kwartał takiego „eksperymentu” wystarczył, żeby średnie zapełnienie pociągu na całym odcinku z Hrubieszowa do Rzeszowa spadło o około 70 proc. Wiele razy pociągi wyruszały z Hrubieszowa jedynie z obsługą lub kilkoma pasażerami. Powrót do takich rozwiązań doprowadzi do „zamordowania” popularnego w tej chwili połączenia Intercity Hetman i ponowne wykluczenie komunikacyjne – alarmują wolontariusze „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Również w kolejowym rozkładzie jazdy sprzed 10 lat PKP Polskie Linie Kolejowe sztucznie wymusiło skrócenie trasy pociągu z Zamościa do Wrocławia do relacji Zamość – Kraków Główny.

– Pomimo zachowania, rzekomo dobrze zorganizowanych przesiadek w Krakowie, doprowadziło to do sytuacji, w której pociąg z Zamościa do Krakowa na odcinku roztoczańskim woził często jedynie po kilku lub najwyżej kilkunastu pasażerów. A z ponad 60-tysięcznego Zamościa pociąg nie tak rzadko wyjeżdżał zupełnie pusty! – podkreśla Bartosz Sojda z grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

A pociągi Intercity jeżdżące z Hrubieszowa do Wrocławia dysponują wysokiej klasy taborem. W pełni klimatyzowane wagony z możliwością regulacji temperatury, są wyposażone w gniazdka elektryczne dla wszystkich miejsca, regulowane fotele, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz możliwość wyboru przestrzeni przedziałowej i bezprzedziałowej, a także przestrzeni dedykowanej podróżnym z dziećmi oraz warunki do bezpiecznego przewozu rowerów. Oszacować można, iż około 80-90 proc. biletów na pociąg z Hrubieszowa do Wrocławia Głównego kupowana jest na trasy dalekobieżne, gdzie czas przejazdu wynosi co najmniej 6 godzin. Dlatego dla tych pasażerów najważniejsza jest pozbawiona uciążliwych przesiadek, komfortowa i bezpieczna podróż.

Pismo adresowane do ministra infrastruktury przesłano także posłom na Sejm RP: Sławomirowi Ćwikowi, Jarosławowi Sachajko i Sławomirowi Zawiślakowi, a także samorządowcom z Zamojszczyzny: prezydentowi Zamościa oraz burmistrzom Hrubieszowa i Biłgoraja, a także starostom powiatowym w naszym regionie. Tylko, iż Ci wolontariusze źle zrobili, nie czekając na wyniki wyborów, bowiem doszło do wielu zmian. Cała więc nadzieja w nowym burmistrzu Wojciechowi Gleniowi oraz posłom Wiesławowi Różyńskiemu i Małgorzacie Gromadzkiej! Zwłaszcza, iż w tym momencie posłowie mają wiele do zaoferowania mieszkańcom Ziemi Biłgorajskiej, tym bardziej, iż mają wpływ na betonowy zarząd PKP IC, żeby zachować IC Hetman w obecnym kształcie lub podmianę lokomotywy w Krakowie Głównym oraz zapewnienie dodatkowego pociągu popołudniowego z Zamościa i porannego z Wrocławia. Tym bardziej, iż to my powinniśmy dogonić pod względem unijnym Niemcy czy Austrię, gdzie usługa kolejowa jest na wręcz nieziemskim poziomie. Czas najwyższy uświadomić społeczeństwo Ziemi Biłgorajskiej oraz władze samorządowe i parlamentarskie, jak ważna dla nas jest kolej.

Idź do oryginalnego materiału