Żabka – marka, która narodziła się w Poznaniu

4 dni temu

Żabka to marka, która narodziła się w Poznaniu i gwałtownie przekształciła się w ogólnopolską sieć rozpoznawalną w każdym zakątku kraju. Choć dziś liczy tysiące placówek, jej historia zaczęła się od 7 sklepów pilotażowych uruchomionych w Poznaniu i Swarzędzu w 1998 roku.

Celem Żabki od początku było zaoferowanie klientom szybkich, lokalnych zakupów jako alternatywy dla rosnących w siłę supermarketów i hipermarketów.

Szybki rozwój

Już po dwóch latach działalności sieć liczy 400 placówek i pozyskuje inwestora, Fundusz AIG New Europe, który umożliwia dalszy rozwój.

Dynamiczny wzrost sprawia, iż Żabka przyciąga uwagę kolejnych inwestorów. W 2007 nowym właścicielem zostaje Penta Investments, a rok później w Plewiskach powstaje pierwsze Centrum Logistyczne sieci.

Żabka nie zwalnia tempa i w 2009 wprowadza nową markę Freshmarket z punktami gastronomicznymi FreshCafé, zdobywając kolejne segmenty rynku.

Lider convenience w regionie

Do 2010 roku sieć rozwija się do ponad 2350 sklepów, stając się największym w Europie Środkowo-Wschodniej, sklepem typu convenience, a więc takim, który oferuje najczęściej poszukiwane artykuły, od przekąsek i napojów po podstawowe produkty spożywcze i drobne artykuły codziennego użytku.

Klienci znajdą tu wszystko, czego mogą potrzebować w biegu lub na ostatnią chwilę. Rok później do spółki dołącza nowy inwestor – Mid Europa Partners, a sieć przekracza próg 2500 sklepów.

W kolejnych latach realizowane są intensywne inwestycje w nowe formaty i modernizacje, pojawia się m.in. Żabka Café z kawą i hot-dogami, kolejne Centra Logistyczne w Tychach i Nadarzynie oraz nowa strategia cenowa z ofertą „Wielosztuki”.

Mały wielki sklep

Rok 2015 przynosi hasło „Mały Wielki Sklep” i kolejne inwestycje, w tym Centrum Logistyczne w Będzieszynie. Rok później Żabka zostaje uznana przez IGD Retail Analysis za jedną z 10 sieci convenience wartych obserwowania na świecie. Wprowadzany jest nowy format sklepu z odświeżonym logo i wyposażeniem. Zaczynają też działać sezonowe placówki nad Bałtykiem.

W 2017 firmę nabywa fundusz CVC Partners. Żabka pojawia się w galeriach handlowych, w tym w łódzkiej Manufakturze, a rok później otwiera sklep numer 5000 w Warszawie.

W 2019 sieć osiąga 6000 sklepów, w tym najmniejszy o powierzchni zaledwie 16 m² w Poznaniu. Na rynku pojawia się aplikacja żappka, a franczyzobiorcy zyskują frappkę, czyli mobilne centrum zarządzania sklepem. Żabka rozwija marki własne, m.in. Foodini, Wycisk i HAPS.

Nowa siedziba i Żabka Nano

Początek 2020 roku to przeprowadzka centrali do nowoczesnego biura przy ul. Matyi w Poznaniu. Mimo pandemii sieć nie zwalnia tempa, otwiera kolejne sklepy i wprowadza innowacje.

Rok później do Grupy Żabka dołączają Maczfit i Dietly.pl. Wystartowała Żabka Jush, usługa ekspresowych dostaw do domu, oraz bezobsługowe sklepy Żabka Nano.

Żabka Nano 24/7 przy ulicy Rokietnickiej w Poznaniu

Pierwszy sklep Żabka Nano powstał w czerwcu 2021 roku na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu przed wejściem głównym, obok rotundy od ul. Juraszów. w tej chwili w całej Polsce jest już ponad 60 takich placówek.

Zielony rozwój i sklepy przyszłości

W 2022 otwarta zostaje Żabka Eko Smart przy ul. Powstańców Wielkopolskich w Poznaniu (wejście od ul. Ratajczaka). To ekologiczna placówka z instalacją perowskitową, która ma duże umiejętności pochłaniania światła i konwersji energii słonecznej na elektryczną. Sieć dąży do neutralności klimatycznej i ograniczenia emisji o 70% do końca 2026 roku.

Żabka Eko Smart przy ul. Powstańców Wielkopolskich w Poznaniu

Tego samego roku uruchomione zostają sklepy numer 9000 i 9001 przy autostradzie A2. Żabka staje się największą siecią autonomicznych sklepów w Europie. Działa już 25 Żabek Nano wspieranych przez sztuczną inteligencję.

Do portfolio sieci dołącza Żabka Café 2.0 z nowymi przekąskami, m.in. churrosami i limitowanym Black Dogiem. Kampania „Uwolnij swój czas” podkreśla obecność Żabki w codziennym życiu klientów. Firma otrzymuje prestiżową nagrodę Hallbars Awards za swój Raport Odpowiedzialności.

Równocześnie sieć angażuje się w pomoc uchodźcom z Ukrainy i jest obecna na licznych wydarzeniach plenerowych.

W 2023 roku Grupa Żabka została wyróżniona prestiżową nagrodą Gallup Exceptional Workplace Award. To pierwsza organizacja z Polski, której przyznano tą nagrodę. Tym samym znalazła się w gronie 25% najbardziej angażujących pracodawców na świecie, którzy potrafią skutecznie budować zaangażowanie i rozwój swoich zespołów.

Nagrodę przyznał renomowany Instytut Gallupa , jedna z najstarszych i najbardziej cenionych instytucji zajmujących się badaniem opinii publicznej oraz analizą środowisk pracy.

Jubileuszowa Żabka w Starym Browarze

Jubileuszowa Żabka nr 10 000 została otwarta 27 października 2023 roku w Starym Browarze w Poznaniu.
Jest tam robot serwujący hot dogi, zaprojektowany specjalnie na zamówienie sieci. Pierwszy taki robot pojawił się w bezobsługowej placówce przy ul. Dobrej 54 w Warszawie.

W Poznaniu po raz pierwszy robotyczny pomocnik trafił do standardowego sklepu, przenosząc nowatorskie doświadczenia zakupowe na kolejny poziom.

W jubileuszowej placówce postawiono również na inne innowacje wspierające ekologię i efektywność energetyczną. Zastosowano tam nowoczesne lodówki, które zużywają mniej energii potrzebnej do chłodzenia produktów. Ich izolację, podobnie jak lady chłodniczej przy kasie, wykonano z mat konopnych, a więc materiału o znakomitych adekwatnościach termicznych.

Wewnątrz urządzeń chłodniczych, zarówno szaf mroźniczych, jak i lad, umieszczono półki glikolowe, które gromadzą zimno i oddają je wtedy, gdy jest najbardziej potrzebne, np. podczas awarii zasilania.

Sklep wyposażono również w zaawansowany system oczyszczania powietrza Safe Air. Technologia ta skutecznie eliminuje zanieczyszczenia, w tym wirusy i bakterie, zapewniając wyższy komfort zakupów. Dodatkowo, zainstalowana klimatyzacja współpracuje z centralnym systemem zarządzania temperaturą, co pozwala lepiej kontrolować zużycie energii.

Jubileuszowa Żabka znajduje się na poziomie 0, pawilon 207.

Żabkowe food trucki

W 2025 na trasę rusza pierwszy zielony food truck i sześć mobilnych Żabek, które odwiedzają Gdańsk, Świnoujście, Ostródę, Władysławowo, Kraków, a także największe festiwale muzyczne, takie jak Męskie Granie.

W Poznaniu food truck Żabki pojawi się w sierpniu na festiwalu Rockowizna. Mobilna forma sklepu zyskuje sympatię klientów nie tylko dzięki aromatycznej kawie i hot dogom, ale też dzięki mobilności i rozpoznawalnej estetyce.

Dzisiaj Żabka ma już 11 700 sklepów, co daje jej pozycje lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Siłą Żabki jest również jej wszechstronność. W jednym miejscu można nadać paczkę, zagrać w Lotto i napić się porannej kawy. Sklepy są zawsze blisko i gotowe sprostać codziennym potrzebom klientów.

Zobacz również:

Idź do oryginalnego materiału