Wykonawca zakończył dodatkowe roboty budowlane pod mostem przy przyczółkach. w tej chwili pozostało opracowywana szczegółowa ekspertyza, dotycząca warunków eksploatacji mostu.
Przypomnijmy. Wykryte we wrześniu 2024 roku uszkodzenie przegubu było wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, iż ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji. Przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegały obrotowi, któremu należało zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach.
Roboty budowlane przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym zamontowano nowy stalowy przegub, który zastąpił ten uszkodzony, co poprawiło statykę mostu. W drugim etapie, w związku ze stwierdzeniem przemieszczenia i niedoboru nośności w istniejących ściągach w podporach skrajnych (przyczółki), wykonano nowe ściągi stalowe w tej strefie. Prace zakończyły się szybciej niż planowano. Koszt naprawy wyniósł 1 752 750 zł.
Aby dokładnie poznać dalszą możliwość eksploatacji mostu przy wprowadzonych ograniczeniach w użytkowaniu, w tym ograniczeniu prędkości w ruchu tramwajów do 30 km/h oraz wprowadzonym zakazie wjazdu pojazdów ciężarowych zleciliśmy ekspertyzę techniczną, która jest w tej chwili opracowywana. Dzięki niej poznamy przedział czasowy bezpiecznego użytkowania mostu po przeprowadzonej naprawie, przy braku innych okoliczności wpływających na jego stan techniczny niż te dotychczas zdiagnozowane. O wynikach ekspertyzy poinformujemy po jej zakończeniu.
Jednak już dzisiaj wiemy, iż most trzeba wybudować na nowo. Aby przygotować się do tej inwestycji, już w tym roku planujemy ogłosić przetarg na dokumentację techniczną nowego obiektu, by w kolejnych latach starać się o środki finansowe na ten cel.