Zakopianka częściowo poprowadzona drogą lokalną. Rusza budowa tunelu w Libertowie

3 godzin temu

W połowie roku rozpocznie się budowa tunelu na Zakopiance w Libertowie pod Krakowem. Prace potrwają do połowy 2027 roku. Na czas prac część Zakopianki zostanie poprowadzona drogami lokalnymi. Koszt prac to 150 mln złotych.

Pierwsze prace przy rozbudowie będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpocznie się przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będzie też poszerzana wschodnia jezdnia „zakopianki” (w kierunku Krakowa) i przylegająca do niej lokalna droga. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.

W połowie roku rozpocznie się budowa tunelu. Zacznie się od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic będzie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”)
w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie „zakopianki”.

– Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Ta inwestycja niesie za sobą spore zmiany szczególnie dla mieszkańców tych terenów. Wiąże się ona także z lepszą przepustowością tej części „zakopianki”, co będzie bardzo istotne dla turystów zmierzających w stronę zimowej stolicy Polski. Jestem bardzo zadowolony, iż inwestor już po około dwóch tygodniach rozpoczyna prace. Liczę na szybką realizację – mówił wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar podczas dzisiejszego briefingu prasowego na terenie budowy.

W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie „zakopianki” z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Wzdłuż trasy inwestor poprawi i uzupełni sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące
z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do „zakopianki”.

Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu „zakopianki”
z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Zbudowane zostaną też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.

Wzdłuż trasy poprawiona i uzupełniona zostanie sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona będzie droga łącznikowa po wschodniej stronie drogi w Libertowie
i przebudowane wjazdy na posesje. Wybudowane będą również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do „zakopianki” i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.

Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z „zakopianki”, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do „zakopianki”.

W ramach inwestycji wybudowane będą także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł.

Idź do oryginalnego materiału