Zamiast kolei – wykopaliska. Warszawskie centrum czeka wieloletni remont!

9 godzin temu

Jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju znów znalazła się na zakręcie. Choć planowana od lat i kluczowa dla stołecznej infrastruktury, nie ruszy zgodnie z harmonogramem. Nowe decyzje władz i nieoczekiwane zmiany projektowe mogą zaskoczyć zarówno pasażerów, jak i mieszkańców Warszawy.

Fot. Warszawa w Pigułce

Wielka kolejowa inwestycja znowu się oddala

Remont linii średnicowej, jednej z najważniejszych osi komunikacyjnych w Polsce, znów trafił na przeszkody. Choć projekt był zapowiadany od lat i planowano jego zakończenie na 2029 rok, Ministerstwo Infrastruktury właśnie ogłosiło, iż prace projektowe trzeba rozpocząć od nowa. Powód? Nowe wymagania bezpieczeństwa – tunele mają pełnić także funkcję schronów. To oznacza kolejne co najmniej dwa lata opóźnienia.

Projekt od początku, bo… to inwestycja na sto lat

Jak poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, dotychczasowy projekt nie spełnia nowych wymogów. Tunel średnicowy, który ma przebiegać pod Alejami Jerozolimskimi, zostanie całkowicie rozebrany i zbudowany od zera. Nowy projekt ma uwzględniać nie tylko potrzeby komunikacyjne, ale także funkcję obronną – obiekt ma służyć jako schron na wypadek zagrożeń militarnych.

Przetarg na nową dokumentację ma zostać ogłoszony wkrótce, a sam remont tuneli przesunięto na 2031 rok. Projektanci mają uwzględnić również poprawki w połączeniach z linią WKD i Dworcem Centralnym, który – jak przyznaje sam resort – „znowu przecieka”.

Trwające prace już się ślimaczą

Tymczasem opóźnienia w remontach są już widoczne gołym okiem. Modernizacja Warszawy Zachodniej miała się zakończyć dwa lata temu – koszt przekroczył 2,5 miliarda złotych. Podobnie było ze stacją Warszawa Główna, która wróciła na mapę w 2021 roku, ale do dziś nie doczekała się budynku dworcowego. Kładkę dla pieszych otwarto z dużym opóźnieniem, a teraz ruszają przygotowania do przebudowy Warszawy Wschodniej – przetarg zaplanowano dopiero na koniec tego roku.

Rozkopane centrum na wiele lat

Największe zmiany dopiero nadejdą. Roboty w ścisłym centrum Warszawy mają być prowadzone metodą odkrywkową – oznacza to całkowite rozkopanie Alej Jerozolimskich od Towarowej po Powiśle. Dla mieszkańców i pasażerów kolei będzie to oznaczać ogromne utrudnienia – i to przez kilka kolejnych lat.

Według najnowszych szacunków, budowa nowego tunelu i modernizacja całej linii mogą zakończyć się dopiero po 2033 roku. Na efekt końcowy trzeba będzie więc jeszcze długo poczekać.

Co obejmuje inwestycja?

Remont linii średnicowej to gigantyczny projekt infrastrukturalny obejmujący:

  • modernizację stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia,
  • dostosowanie Warszawy Centralnej do nowych standardów,
  • przebudowę przystanków Warszawa Ochota, Śródmieście i Powiśle,
  • budowę nowej Warszawy Głównej,
  • modernizację torowisk i sieci trakcyjnej na odcinku 100 km,
  • budowę nowego centrum sterowania ruchem kolejowym,
  • przebudowę dwóch mostów na Wiśle oraz tunelu średnicowego,
  • nowe wiadukty, przejścia i obiekty inżynieryjne.

Tunel pod miastem – serce całej sieci

Linia średnicowa łączy najważniejsze węzły kolejowe stolicy – Warszawę Wschodnią i Zachodnią – i obsługuje zarówno pociągi aglomeracyjne, jak i dalekobieżne. Przebiega nią kilka międzynarodowych magistrali kolejowych, w tym E65, E20 i E75. Remont tego fragmentu to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale też strategiczne zabezpieczenie komunikacyjne stolicy.

Idź do oryginalnego materiału