Poznaliśmy oferty w przetargu na remont mostu w ciągu drogi powiatowej Mirsku. w tej chwili trwa analiza dokumentacji. Prace ruszą po wyłonieniu wykonawcy.
Pod koniec czerwca br. Zarząd Dróg Powiatowych w Lwówku Śląskim ogłosił przetarg na remont mostu zlokalizowanego przy ulicy Fryderyka Chopina w Mirsku. Obiekt ten powstał prawdopodobnie na początku XX wieku.
Zgodnie z dokumentacją przetargową, jest to obiekt dwuprzęsłowy oparty na dwóch wolnopodpartych belkach. Jego całkowita długość to ponad 26 metrów od strony dolnej wody i 20 metrów od strony górnej. Konstrukcja mostu została wzniesiona na kamiennych przyczółkach oraz filarze o bardzo masywnym przekroju.
Obecnie znajduje się w stanie przedawaryjnym. To w dużej mierze skutki ubiegłorocznej powodzi.
„Obiekt mostowy JNI 01015863 zlokalizowany w ciągu drogi powiatowej nr 2423D jest w złym stanie technicznym (stan przedawaryjny) i wymaga kompleksowego remontu. Przęsła mostu są w bardzo złym stanie technicznym i zostaną poddane wymianie na nowe konstrukcje. Elementy wyposażenia obiektu są w złym stanie technicznym i przeznaczone są do wymiany na nowe. Kamienne podpory obiektu są w złym stanie technicznym i wymagają napraw i wzmocnień. Istniejące bezpośrednie dojazdy do obiektu mostowego są w złym stanie technicznym i wymagają remontu” – czytamy w ogłoszeniu o przetargu.
Zły stan techniczny obiektu wynika głównie z wieloletniego oddziaływania wilgoci oraz braku odpowiedniej izolacji pomostu. W konsekwencji stalowe elementy nośne mostu są mocno skorodowane, miejscami aż do perforacji i całkowitego zniszczenia przekrojów.
„W związku z tym, iż obiekt nie posiada odpowiedniej izolacji pomostu, stalowe elementy konstrukcyjne przęsła stale poddawane oddziaływaniu wody są w stanie zaawansowanej korozji do perforacji i całkowitego zniszczenia przekrojów na znacznych powierzchniach włącznie. Beton wypełniający pomiędzy profilami Zoresa jest bardzo mocno skorodowany i w wielu miejscach uległ całkowitemu zniszczeniu”. – wskazuje ZDP.
Nie lepszy jest stan balustrad i gzymsów. Elementy zabezpieczające krawędzie mostu zostały uszkodzone w wyniku kolizji z pojazdami, a kotwienie w betonowych gzymsach straciło pierwotną stabilność. Same gzymsy również uległy przemieszczeniom. Podobnie dno cieku pod mostem, choć umocnione ciężką kamienną okładziną, wymaga miejscowych napraw.
Z tego też powodu remont mostu obejmuje nie tylko samą konstrukcję, ale również nawierzchnię dróg dojazdowych oraz poboczy, które także znajdują się w złym stanie technicznym. Na całym odcinku zostanie odtworzona prawidłowa geometria jezdni, odwodnienie, a także elementy bezpieczeństwa ruchu.
Do ogłoszonego przez Zarząd Dróg Powiatowych w Lwówku Śląskim przetargu przystąpiło czterech oferentów. Najniższa ze złożonych ofert opiewała na 2 373 151,34 zł, natomiast najwyższa sięgała 2 895 888,17 zł. Co należy podkreślić, kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 2 552 420,00 zł.
Teraz Zarząd Dróg Powiatowych w Lwówku Śląskim prowadzi analizę ofert. jeżeli nie wystąpią odwołania, wybór wykonawcy powinien nastąpić w najbliższych tygodniach. Ostateczna decyzja przesądzi nie tylko o zakresie robót i ich harmonogramie, ale też o tym, kiedy i na jak długo mieszkańcy Mirska i okolicznych miejscowości będą musieli liczyć się z objazdami.
Pewnym jest, iż w trakcie prac most zostanie całkowicie wyłączony z ruchu. Jednak szczegóły nowej organizacji ruchu i harmonogramu prac poznamy dopiero po wyborze wykonawcy.