Jeszcze w 2025 roku kierowcy będą mogli przejechać nowym fragmentem drogi ekspresowej S1, łączącym Oświęcim z Bielskiem-Białą. Jest także duża szansa, iż udostępniony zostanie jeden pas ruchu na odcinku z Bierunia do Oświęcimia – wszystko zależy od tempa prowadzonych robót budowlanych.
To długo wyczekiwany etap jednej z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w województwie śląskim. Droga S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała ma długość około 40 kilometrów i przebiega na granicy województwa śląskiego i małopolskiego.
- „Chcielibyśmy jeszcze w tym roku otworzyć pierwsze odcinki – od Oświęcimia do Bielska. Odcinek między Oświęcimiem a Bieruniem, jeżeli pozwolą warunki, zostanie udostępniony na jednym pasie. Trzeba pamiętać, iż cała droga oddana zostanie w 2027 roku. Budowa między węzłem Kosztowy a Bieruniem dopiero ruszyła.” – mówił po spotkaniu z samorządowcami wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
W lutym 2025 roku inwestor uzyskał decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), co umożliwiło rozpoczęcie prac na około 10-kilometrowym fragmencie trasy od węzła Mysłowice Kosztowy do węzła Bieruń. W III kwartale tego roku kierowcy mają skorzystać z odcinka Oświęcim – Dankowice. W kolejnym kwartale udostępniony zostanie fragment Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów. Na koniec roku planowane jest otwarcie jednej jezdni pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem.
Bieruń – drogowy plac budowy. realizowane są kolejne inwestycje
Na terenie Bierunia i całego powiatu bieruńsko-lędzińskiego realizowanych jest w tej chwili kilka dużych inwestycji drogowych. Przez miasto przebiega mocno obciążona droga krajowa nr 44. Prowadzone prace w najbliższym czasie mocno mogą uprzykrzyć życie mieszkańcom, choć już teraz jest wiele powodów do narzekania.
- „Jesteśmy placem budowy. Problemy, z jakimi się mierzymy, widać choćby przy dojeździe do starostwa – permanentny korek na DK44, duże utrudnienia. To również efekt realizowanej przez województwo inwestycji, czyli budowy tunelu pod przejazdem kolejowym. Wszystko się na siebie nakłada. Ale mamy też dobre wiadomości – po 15 latach od powodzi z 2010 roku realnie ruszają długo wyczekiwane inwestycje” – podkreśla starosta bieruńsko-lędziński Łukasz Odelga.
Chodzi o budowę zabezpieczeń przeciwpowodziowych na terenie powiatu bieruńsko-lędzińskiego, ale również na terenie miasta Tychy. Projekt wart ponad 300 milionów złotych jest już gotowy, czeka teraz na decyzję ministerstwa rozwoju.
Oprócz tego w Bieruniu powstaje tunel pod przejazdem kolejowym na linii kolejowej Mysłowice-Oświęcim. Inwestycja połączona jest z przebudową skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 934 z DK-44. Prace prowadzone przez Zarząd Dróg Wojewódzkich będą realizowane etapami, co oznacza czasowe utrudnienia dla kierowców.
Równolegle realizowane są prace projektowe dotyczące przebudowy skrzyżowania ulic Turystyczna – Bojszowska. Zadanie to realizowane jest przez Powiat Bieruńsko-Lędziński, przy współudziale Miasta Bierunia oraz Województwa Śląskiego.
Z kolei w Jajostach rozpoczęto już przebudowę i rozbudowę ulicy Peryferyjnej. Umowę z wykonawcą podpisano pod koniec 2024 roku, a zakończenie robót planowane jest na listopad 2025. Inwestycja jest finansowana w 95% ze środków Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”.
Od sierpnia 2024 roku trwa budowa węzła Bieruń na trasie S1, który powstaje wraz z łącznicą i obwodnicą. Wykonawcą inwestycji jest firma STRABAG Sp. z o.o., a zakończenie zaplanowano na koniec 2026 roku.
Obejście Węgierskiej Górki niemal gotowe. Przejazd jeszcze przed świętami?
Jednym z kluczowych elementów budowy drogi ekspresowej S1 jest obejście Węgierskiej Górki – odcinek Przybędza – Milówka o długości 8,5 km. Fragment ten ma strategiczne znaczenie – połączy Beskid Żywiecki z granicą słowacką w miejscowości Svrčinovec.
- „Prace idą zgodnie z planem i nic nie powinno zakłócić terminu oddania tego odcinka.” – zapewnia minister Przemysław Koperski.
Obecnie realizowane są ostatnie prace – m.in. montaż oznakowania i wyposażenie tuneli. Roboty drogowe są już wykonane w ponad 90%. Zakończono też prace mostowe oraz melioracyjne.
- „Mamy bardzo dobre wiadomości – obejście Węgierskiej Górki jest praktycznie gotowe. Mam nadzieję, iż jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia pojedziemy tym odcinkiem.” – dodaje wiceminister infrastruktury.
Najbardziej wymagające elementy tej inwestycji to dwa tunele – pierwszy o długości 830 m w masywie Barania, drugi o długości 1000 m w masywie Białożyński Groń. Powstały też nowe estakady, w tym jedna o długości 940 metrów oraz siedem mostów drogowych. Zmodernizowano również węzły Przybędza i Milówka, co poprawi komunikację w regionie i wzmocni rolę S1 jako kluczowego szlaku południowej Polski.