Wszyscy znamy Rafaela, większość coś słyszała o Tycjanie, a o Dosso Dossi (na zdj.) kultura masowa, popularna raczej milczy. A przecież był z niego ekscentryczny i kapryśny egzemplarz, który już za życia znalazł się w ścisłej topce ówczesnych malarzy! Jak to było z portretem młodzieńca anonimowego artysty i czemu teraz jest portretem Lukrecji Borgii autorstwa Dossiego Dossi opowiemy w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Słowniczek dla zagubionych i godnych wiedzy:
– złoto muszelkowe: złoto w proszku (technikę sproszkowania złota opracowano w XI/XII w.), połączone z gumą arabską, dystrybuowane w muszlach małża jadalnego, od czego wzięło swoją nazwę; używane w malarstwie tablicowym oraz w iluminatorstwie
– rentgenogram (RTG): zdjęcie „wnętrza obrazu” pozwalające ustalić kolejność nakładania warstw malarskich – pokazuje przemalowania i ubytki w warstwie malarskiej; opiera się na uwidocznieniu pierwiastków metali ciężkich: farby używane przez dawnych mistrzów, zawierające metale ciężkie będą widoczne jako białe/szare obszary (pochłonęły promieniowanie), te które ich nie zawierają będą widziane na czarno (przepuściły promieniowanie)
– ultrafiolet (UV): na zdjęciach w UV dzięki fluorescencji widać werniksy i retusze (ciemniejsze/czarne obszary); podczas konserwacji zdjęcia te są pomocne w kontroli usuwania starych werniksów; po kolorze, jakim fluoryzują można określić konkretny pigment czy barwnik
Zdjęcia do pooglądania:
https://www.ngv.vic.gov.au/explore/collection/work/3746/
MGu/PB
Fot. www.wikipedia.org