Zielona linia tramwajowa na Wyszyńskiego coraz bliżej. Trwa przetarg na projekt

1 tydzień temu

Za kilkanaście miesięcy miasto będzie dysponować pełną dokumentacją do budowy linii tramwajowej w ciągu alei Wyszyńskiego. Trasa, która połączy Bielawy z Rondem Fordońskim, pozwoli omijać wykolejenia, awarie i „szynowęże” w rejonie Gdańskiej i Focha, ale też ułatwi dojazd na Bartodzieje czy do szpitala Jurasza.

O pomyśle spięcia linii na Chodkiewicza z Rondem Fordońskim słyszymy od kilku lat – w 2018 roku prezydent Rafał Bruski zapowiedział go jako jedną z trzech inwestycji tramwajowych, poza linią na Szwederowo i połączeniem pętli Rycerska z Gdańską. Najbliższa realizacji jest trasa na Szwederowo, która od lutego ma istotną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Teraz Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej szuka wykonawcy dokumentacji projektowej (projekt architektoniczno-budowlany i projekty techniczne) wraz z uzyskaniem wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych dla trasy w ciągu alei Wyszyńskiego.

Nowa trasa ma nie tylko lepiej skomunikować osiedla Bielawy i Bartodzieje (prognozowane potoki pasażerskie na trasie tramwajowej wynoszą w zależności od odcinka od 3,5 do 4,1 tys. pasażerów na dobę), ale też umożliwić awaryjne bądź czasowe trasowanie linii kursujących z Lasu Gdańskiego czy w przyszłości z pętli na Rycerskiej. Inwestycja będzie powiązana z planowaną w ramach budowy nowego Mostu Pomorskiego rozbudową Ronda Fordońskiego, które ma być rondem turbinowym (perony przystankowe, jak i linia ma przebiegać bliżej zachodniej części alei Wyszyńskiego).

Zgodnie z koncepcją, rozbudowa obejmie też pętlę Bielawy, która zostanie wpięta w nową linię. W miejscu opuszczonych budynków przy Chodkiewicza zaplanowano parking P&R; od pętli ulica będzie mieć nowy, przesunięty na południe przebieg. Zadaniem projektantów będzie m.in. analiza ewentualnego odcięcia starego trasowania Chodkiewicza od skrzyżowania z ul. Wybickiego i połączenie go z ul. Cichą czy odcięcia Mierosławskiego od Chodkiewicza w celu wygospodarowania przestrzeni pod dwukierunkową pętlę tramwajową. W granicach pętli należy zlokalizować budynek podstacji trakcyjnej do zasilania trakcji tramwajowej, w którego bryle mają znaleźć się pomieszczenia socjalne dla motorniczych i osobne pomieszczenia dla kontrolerów.

  • „Najlepszy mecz w mojej kadencji”. Prezes ABRAMCZYK Polonii nie kryje zadowolenia

Ponadto należy zaprojektować zadaszony parking rowerowy z zabudową roślinną na dachu wraz ze stelażami dla roślinności pnącej przy pętli tramwajowej ze stanowiskami na 20 rowerów oraz dwukierunkową ścieżkę rowerową w nowym śladzie ul. Chodkiewicza – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia. Pętla ma też mieć możliwość obsługi autobusów miejskich (np. w przypadku awarii).

Torowisko tramwajowe zostanie zlokalizowane w ciągu istniejącego pasa rozdzielającego jezdnie obsługujące przeciwne kierunki ruchu. Na odcinku od Chodkiewicza do skrzyżowania z ul. Powstańców Wielkopolskich z uwagi na wąski pas rozdzielający niezbędne będzie wykonanie korekt układu drogowego. Ma ono zostać wykonane jako zielone (z mat wegetacyjnych rozchodnikowo – ziołowych), ale zamawiający ma zaproponować po jednym rozwiązaniu alternatywnym w innej technologii, np. torowisko klasyczne. Zielone mają być również wiaty przystankowe (rośliny mają pojawić się na dachu, jak i po bokach wiat).

Realizacja projektu jest podzielona na cztery etapy. Etap I – obejmujący opracowanie wielobranżowego projektu architektoniczno – budowlanego wraz z przygotowaniem wniosku o wydanie decyzji ZRID – ma zostać wykonany w 12 miesięcy od daty podpisania umowy; po niej wykonawca będzie miał cztery miesiące na uzyskanie decyzji ZRID i przekazanie ZDMiKP projektu (etap II). W cztery miesiące po zakończeniu etapu II wykonawca będzie musiał przedstawić projekty techniczne, przedmiary robót, kosztorysy inwestorskie i ofertowe oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych (etap III). W tym samym czasie, w ramach etapu IV konieczne będzie też wytyczenie nowych punktów granicznych w oparciu o decyzje ZRID.

Termin składania ofert ustalono wstępnie na 3 października. Przy ich ocenie ZDMiKP weźmie pod uwagę cenę (60%), doświadczenie projektanta w specjalności inżynierii drogowej (30%) i doświadczenie projektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (10%).

Idź do oryginalnego materiału