Zielone światło dla przebudowy w Balicach. Dawny terminal cargo zmieni się w tymczasowy terminal pasażerski

2 godzin temu

Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar wydał decyzję, która otwiera drogę do rozpoczęcia prac przy przebudowie dawnego terminalu cargo w Kraków Airport. To drugi najważniejszy krok po podpisaniu w lipcu umowy z Mostostalem Warszawa. W 2026 roku w budynku ma działać tymczasowy terminal obsługujący strefę Non Schengen.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice może ruszać z przebudową dawnego terminalu cargo. Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar wydał decyzję umożliwiającą rozbudowę i zmianę sposobu użytkowania budynku. To drugi najważniejszy krok – po podpisaniu w lipcu umowy z wykonawcą – na drodze do stworzenia tymczasowego terminalu pasażerskiego obsługującego strefę Non Schengen.

Decyzja wojewody zmienia wcześniejsze zezwolenie z 2021 roku na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego i zatwierdza tzw. zamienne rozwiązania projektowe. Chodzi o adaptację budynku dawnego terminalu cargo na obiekt pasażerski. Ze względu na istotny interes społeczny dokument otrzymał rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, iż prace mogą ruszyć bez oczekiwania na uprawomocnienie decyzji.

W lipcu Kraków Airport podpisał umowę z firmą Mostostal Warszawa, która odpowiada za przebudowę i dostosowanie obiektu. Wartość inwestycji to 28,6 mln zł brutto, a czas realizacji wynosi dziewięć miesięcy. Budynek ma być gotowy w pierwszej połowie 2026 roku i przez kilka lat pełnić funkcję tymczasowego terminalu pasażerskiego. Potem zostanie rozebrany, gdy zakończy się rozbudowa głównego terminala.

Nowy obiekt, określany jako Pre-Boarding Zone (PBZ), ma zapewnić dodatkową przestrzeń dla pasażerów odlatujących poza strefę Schengen. W budynku powstaną poczekalnie przedodlotowe, sanitariaty, pomieszczenia techniczne i sześć gate’ów. Według szacunków, tymczasowy terminal pozwoli obsłużyć około 1,5 miliona pasażerów rocznie.

– Przed nami niezwykle istotny, pierwszy etap strategii modernizacji – adaptacja budynku dawnego terminalu cargo, który przez najbliższy czas będzie służył pasażerom jako strefa oczekiwania przed wejściem na pokład – mówi Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – Wszystkie prace będą realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz przy pełnym utrzymaniu ciągłości operacyjnej lotniska – dodaje.

Zakres inwestycji obejmuje częściową rozbiórkę istniejącej struktury, przebudowę i nową aranżację wnętrz, budowę dwóch klatek schodowych, łącznika z istniejącym terminalem oraz modernizację przedpola budynku. Wszystkie instalacje wewnętrzne zostaną dostosowane do nowych funkcji.

– To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych. Będziemy działać na terenie czynnego lotniska, z zachowaniem wszystkich procedur operacyjnych – podkreśla Maciej Sasak, dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa. – To kolejne przedsięwzięcie, które realizujemy na rzecz Kraków Airport i kolejny dowód zaufania, jakim darzy nas inwestor – dodaje.

Po zakończeniu prac obiekt zostanie w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą terminalową i pozostanie w użytkowaniu do czasu uruchomienia nowej części głównego terminala.

Przebudowa dawnego terminalu cargo to pierwszy etap szerszego planu modernizacji krakowskiego lotniska. W kolejnych latach Kraków Airport planuje modułową rozbudowę terminala pasażerskiego – najpierw od strony zachodniej (do 2029 roku), a następnie od wschodniej (do 2031 roku). Docelowo nowa infrastruktura ma umożliwiać odprawę 19 milionów pasażerów rocznie.

Władze lotniska podkreślają, iż inwestycja jest konieczna wobec rosnącego ruchu pasażerskiego. W 2024 roku Kraków Airport obsłużył ponad 11 milionów podróżnych, bijąc dotychczasowy rekord. Prognozy na 2025 rok mówią o 12 milionach, a w dłuższej perspektywie – choćby o 25 milionach pasażerów rocznie do 2045 roku.

Równolegle wprowadzane są nowe technologie i rozwiązania operacyjne: system kontroli bezpieczeństwa oparty na tomografii komputerowej, automatyczny boarding w strefie Schengen, kioski bag drop-off oraz czujniki Xovis monitorujące przepływ pasażerów. W najbliższych miesiącach zatrudnienie w Służbie Ochrony Lotniska wzrośnie o co najmniej 60 osób.

Podczas gdy dawny terminal cargo czeka na przebudowę, nowy obiekt towarowy jest już gotowy. Inwestycja o wartości około 80 milionów złotych zakończyła się w tym roku i ma usprawnić obsługę frachtu lotniczego w regionie.

Idź do oryginalnego materiału