MPK Wrocław nie zwalnia tempa. Już w połowie lipca rusza kolejny etap transformacji floty – do miasta trafią 21 nowoczesne autobusy elektryczne Mercedes-Benz eCitaro. Nowe pojazdy to nie tylko cisza i ekologia, ale także bezpieczeństwo i komfort na najwyższym poziomie.
Elektryczna flota rośnie – MPK konsekwentnie modernizuje tabor
– Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza wrocławskiego MPK. To dzisiaj zaokrąglając około 300 tramwajów, ponad 370 autobusów. Od siedmiu lat na ulicach Wrocławia konsekwentnie pojawiają się nowe pojazdy. Z obranego kursu nie schodzimy. Dokładnie miesiąc temu MPK podpisało umowę na siedem nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Dziś dochodzi kolejnych 21 autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Setki milionów złotych wydaliśmy na modernizację naszej floty, zarówno tej tramwajowej, jak i autobusowej. To nie koniec – kolejne zakupy przed nami – podkreślał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podczas podpisania umowy z Daimler Buses Polska.
Nowe eCitaro dołączą do już znanych mieszkańcom autobusów kursujących na w pełni elektrycznej linii K. Umowa to jednak znacznie więcej niż tylko zakup pojazdów – obejmuje budowę pełnej infrastruktury ładowania i nowoczesnego zaplecza serwisowego. Nowe stacje powstaną na zajezdni przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku.
78 milionów zł dotacji – zielony transport na dotacjach z KPO
Inwestycja kosztuje ponad 87 milionów złotych, z czego aż 78 milionów zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– To jedno z większych dofinansowań, jakie MPK Wrocław pozyskało w ostatnich latach dla rozwoju naszej floty autobusowej – i kolejny dowód, iż myślimy o jutrze już dziś. Dzięki temu wsparciu kupujemy 9 autobusów przegubowych w ramach zamówienia podstawowego i 12 autobusów SOLO w ramach prawa opcji, z którego chcemy w pełni skorzystać, by maksymalnie zwiększyć korzyść dla mieszkańców – zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Nowe pojazdy i szkolenia dla załogi
Wraz z dostawą autobusów, MPK szkoli załogę: 63 kierowców i 39 pracowników technicznych przejdzie przeszkolenie z obsługi eCitaro i stacji ładowania, co ma zapewnić efektywne i bezpieczne użytkowanie pojazdów.
Pierwsze dostawy mają dotrzeć do Wrocławia w ciągu 18 miesięcy. Przegubowe 18-metrowe autobusy pomieszczą do 116 pasażerów, a 12-metrowe solo – do 76 osób. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami i nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Na pokładzie znajdzie się pętla indukcyjna, a komunikaty będą mogły być nadawane bezpośrednio do aparatów słuchowych.
Najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa
Nowe eCitaro będą wyposażone w systemy, które wspierają kierowców i w razie potrzeby reagują za nich.
– Pojazdy te są wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców, a czasem reagują za nich. To m.in. system, który monitoruje przestrzeń przed autobusem – dzięki radarom i kamerom sprawdza ją na odległości około 250 m. System ostrzeże kierowcę, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego. jeżeli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie. Kolejny system zapewnia bezpieczeństwo osobom poruszającym się po obu stronach autobusu. Ostrzega on kierowcę, np. przy manewrze zmiany kierunku jazdy, iż w martwym polu znajduje się jakiś obiekt – wyjaśnia Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska.
MPK Wrocław: rekordowe inwestycje i kolejne plany
Od 2019 roku MPK Wrocław wydało ponad 1,7 miliarda złotych na nowoczesny tabor i modernizację. W tym czasie do miasta trafiło 46 Moderusów Gamma, 40 tramwajów Pesa 146N, 13 Mercedesów eCitaro i 110 Mercedesów Citaro II. Do tego dochodzą kolejne zakupy – Solarisy Urbino 12, 100 dzierżawionych Mercedesów Conecto, Citaro i Citaro K oraz plany na autobusy wodorowe.
Nowe elektryczne autobusy eCitaro będą standardowo wyposażone w defibrylatory AED, co jest elementem szerszej strategii – Wrocław chce, by wszystkie autobusy i tramwaje były wyposażone w sprzęt, który może uratować życie w sytuacjach nagłych.
Wrocław coraz odważniej wchodzi w erę zeroemisyjnego transportu. Mercedesy eCitaro to kolejny dowód, iż nowoczesne technologie i bezpieczeństwo pasażerów idą w stolicy Dolnego Śląska w parze z realną troską o środowisko.
Trzymamy kciuki za pierwsze kursy – i za to, by każdy przejazd nowym eCitaro był kolejnym krokiem do zielonej przyszłości Wrocławia!