Zespół Regionalny Zbyrcok z Juszczyna (powiat suski) wygrywa 56. Festiwal Folkloru Górali Polskich i tym samym zdobywa Złote Żywieckie Serce!
W festiwalu, który trwał w Żywcu przez cztery dni w ramach 62. Tygodnia Kultury Beskidzkiej, brały udział 26 zespoły prezentujące folklor góralski. Nasz region reprezentowały cztery zespoły: Babiogórzanie-Polana Makowska z Makowa Podhalańskiego, Cieślica z Zawoi i Zbyrcok z Juszczyna (powiat suski) oraz Wierchy z Milówki (powiat żywiecki).
Jury, pod przewodnictwem Małgorzaty Kiereś, postanowiło przyznać Złote Żywieckie Serce i nagrodę 15 000 zł dla zespołu ZBYRCOK z Juszczyna za prezentację programu „Wesele babiogórskie”!
Fot. Paweł Szczotka
Fot. Paweł Szczotka
Srebrne Żywieckie Serce i 13 000 zł to nagrody dla zespołu OLDRZYCHOWICE z Oldrzychowic (Zaolzie – Republika Czeska) za program „Wizyta arcyksiyńcia Rudolfa na Ślónsku”.
Fot. Paweł Szczotka
Fot. Paweł Szczotka
Z kolei Brązowe Żywieckie Serce i 11 000 zł przyznano dla studenckiego zespołu góralskiego SKALNI z Krakowa, który na scenie przedstawił program „Na dobrą noc”.
Fot. Paweł Szczotka
Fot. Paweł Szczotka
Poza tym jury przyznało trzy wyróżnienia regulaminowe za poszczególne elementy programu nagrody po 3 000 zł dla zespołu ŚWARNI z Nowego Targu (za bardzo dobry tradycyjny śpiew oraz zgodną z charakterem regionu muzykę w programie prezentującym obyczajowość związaną z darciem pierza), zespołu IM. KLIMKA BACHLEDY z Zakopanego (za ukazanie wiosennych zwyczajów gospodarczych Górali Podhalańskich oraz dobrą muzykę, śpiew i tańce) oraz dla zespołu DOLINA POPRADU z Piwnicznej-Zdroju (za rekonstrukcję obyczajowości związanej z pracą na limerzysku oraz ukazanie wielokulturowego bogactwa regionu).
Za poszczególne elementy programu przyznano siedem wyróżnień regulaminowych i po 2 000 zł dla zespołu WIERCHY z Milówki (za rekonstrukcję zwyczaju srynkowin Górali Żywieckich), zespołu PRZYSZOWIANIE z Przyszowej (za ukazanie spotkania w karczmie oddającego obyczajowość dawnej wsi), zespołu STAROSĄDECZANIE ze Starego Sącza za prezentację tradycyjnych tańców, dobrą muzykę i śpiew), zespołu ŚWARNI ŁOJCE z Sadku-Kostrzy (za odtworzenie zwyczajów związanych ze śmigurtnym poniedziałkiem, dobry taniec i śpiew), zespołu JAKUBKOWIANIE z Łososiny Dolnej (za obyczajowość związaną ze skubacką oraz dobry śpiew i muzykę), zespołu KUBIOKI I SOSIADY z Bilska (za bardzo dobry śpiew i muzykę) oraz łemkowski zespół ŁASTIWOCZKA z Przemkowa (za kultywowanie tradycji związanej ze zwyczajem dobrej nocy).
Jury postanowiło przyznać osiem wyróżnień regulaminowych za poszczególne elementy programu i nagrody po 1 000 zł dla zespołu Górali Czadeckich DOLINA NOWEGO SOŁOŃCA ze Złotnika (za prezentację zwyczaju grania do bramy), zespołu LACHY z Nowego (za bardzo dobre wykonanie tradycyjnych tańców Lachów Sądeckich), zespołu DOLINA SŁOMKI ze Stronia (za ukazanie obyczajowości związanej z pracą na dawnej wsi – świniobiciem), zespołu SŁOPNICKI ZBYRCOK ze Słopnic (za prezentację tradycyjnego obrzędu weselnego w Słopnicach), zespołu CIEŚLICA z Zawoi (za prezentację zapustnych zwyczajów spod Babiej Góry), zespołu PIĄTKOWIOKI z Piątkowej (za ukazanie naturalnych zachowań podczas zabawy w karczmie oraz dobry taniec), zespołu GÓRALE ŁĄCCY z Łącka (za adaptację źródła dokumentującego obrzęd weselny Górali Łąckich) i zespołu MŁODE PODHALE z Nowego Targu.
Do uczestnictwa w 56. Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem wytypowano zespoły OLDRZYCHOWICE z Oldrzychowic, IM. KLIMKA BACHLEDY z Zakopanego, ŚWARNI ŁOJCE z Sadku-Kostrzy i DOLINA NOWEGO SOŁOŃCA ze Złotnika.
W protokole pokonkursowym czytamy, iż komisja odnotowała problemy związane z reżyserią widowisk folklorystycznych, zachwianiem proporcji istotnych treści, adekwatnym wykorzystaniem przestrzeni scenicznej oraz brakiem ich płynności.
– Jury jednoznacznie stwierdza konieczność prezentacji ludowego tańca w jednolitej formie scenicznej, przynależnej kategorii autentycznej lub artystycznie opracowanej. Jurorzy zwracają się z prośbą do instruktorów o odpowiedni dobór tańców, odpowiadających tematyce prezentowanych programów. Jury docenia niezwykłą dbałość zespołów o prezentację zróżnicowania strojów, zarówno codziennych, jak i odświętnych oraz dostosowywanie ubiorów do tematyki widowiska. Mając do dyspozycji tak bogaty wybór tańców tradycyjnych w poszczególnych regionach, już opisanych, a także niezbędnych do przekazania młodemu pokoleniu, nie należy tworzyć nowych tańców i kroków, których nie zapisała tradycja. Komisja sugeruje, aby dokonywać doboru tancerzy, którzy najlepiej wykonują dany taniec. Jury zwraca uwagę na konieczność dbania o czystość gwary w prezentowanych programach. Komisja oceniająca zauważa, iż nastąpiła poprawa zgodności tonalnej zaśpiewów solistów z odgrywaniem kapeli – zaznaczono w protokole.
W ramach 56. Festiwalu Folkloru Górali Polskich odbywał się również Konkurs kapel, grup śpiewaczych, śpiewaków ludowych, instrumentalistów, multiinstrumentalistów, mistrzów uczących śpiewu i gry na instrumentach. Odbyło się 127 prezentacji muzyki tradycyjnej, w tym: 15 kapel, 41 grup śpiewaczych, 13 mistrzów instrumentalistów z uczniami, 14 mistrzów śpiewaków z uczniami, 23 solistów śpiewaków, 14 solistów instrumentalistów, 5 solistów multiinstrumentalistów i 2 prezentacji poza konkursem.
Złote Żywieckie Serca
Kategoria Kapele: MUZYKA SZYMONA TYLKI z Zakopanego.
Kategoria Grupy Śpiewacze: Żeńska grupa śpiewacza PODHALANKI z Podhala
Kategoria Mistrz i Uczeń – instrumentalista: STANISŁAW MICHAŁCZAK z Kościeliska – skrzypce (uczeń – Andrzej Michalik)
Kategoria Mistrz i Uczeń – śpiewak: WŁADYSŁAWA GOŁUCH z Mutnego (uczennica – Anna Butor)
Kategoria Soliści i Śpiewacy: KAZIMIERZ SIWEK z Przyborowa
Kategoria Soliści Instrumentaliści: TOBIASZ KRZYSZTOF z Mszany Górnej – skrzypce
Kategoria Soliści Multiinstrumentaliści: nie przyznano Złotego Żywieckiego Serca
Nagrodami specjalnymi za pielęgnowanie i pokoleniowy przekaz tradycji muzycznych swojego regionu komisja uhonorowała: śpiewaczkę ANNĘ FOJĘ z Sopotni Małej, multiinstrumentalistę ANTONIEGO GLUZĘ ze Szczyrku i solistę instrumentalistę JÓZEFA HERNASA z Koszarawy.
– Jury dostrzega w większości wyrównany poziom prezentacji, czego konsekwencją jest przyznanie wielu równorzędnych nagród w niemal wszystkich kategoriach konkursowych. Komisja zaleca wnikliwe zapoznanie się uczestników konkursu z zapisami regulaminu, dbałość o zachowanie cech stylistycznych w śpiewie i muzyce, zgodnych z muzyczną tradycją własnego regionu czy skład instrumentalny kapel zgodny z tradycją własnego regionu. Komisja zachęca do poszukiwania mniej popularnych pieśni i melodii zgodnych z tradycją własnego regionu – stwierdzono w protokole pokonkursowym.
Pełny protokół dostępny jest – TUTAJ.
Dodajmy, iż laureatów Złotych Żywieckich Serc będzie można zobaczyć w specjalnym koncercie w niedzielę, 3 sieprnia, od 17.00 w amfiteatrze Pod Grojcem w Żywcu.