Skrócenie czasu obowiązywania opłat do godz. 18:00 w tzw. „dzielnicowych” strefach, zmniejszenie stref na Działkach Leśnych, Grabówku i w Orłowie, łatwiejsze formalności związane z tzw. abonamentem niedzielnym dla mieszkańców – to najważniejsze z propozycji zmian, które wypracowali gdyńscy radni. Projekt uchwały zmieniającej zasady parkowania w Gdyni, który zostanie poddany pod głosowanie Rady Miasta na czerwcowej sesji jest gotowy.
Radni wypracowali kompromisowe zmiany
25 czerwca, podczas tzw. absolutoryjnej sesji Rady Miasta, w porządku obrad znajdzie się projekt uchwały zmieniającej dotychczasowe zasady działania strefy płatnego parkowania w Gdyni.
Przypomnijmy: reforma gdyńskiej strefy płatnego parkowania była jedną ze zmian silnie oczekiwanych w ostatnich miesiącach przez mieszkańców, kwestia pojawiała się też regularnie w postulatach ogłaszanych przez kilka ugrupowań jeszcze w okresie wyborów samorządowych w 2024 roku.
Radni koalicji złożonej z przedstawicieli klubu KORMiL oraz Gdyńskiego Dialogu kilka miesięcy temu rozpoczęli prace nad propozycjami zmian – udało im się wypracować kompromis i propozycje nowych rozwiązań, które mają ułatwić parkowanie w Gdyni i jednocześnie pokryć część potrzeb najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców.
Co zmieni się w gdyńskich strefach płatnego parkowania?
Oto najważniejsze ze zmian w miejskiej polityce parkingowej, które uwzględnia przygotowany projekt uchwały:
- Skrócenie czasu obowiązywania płatnego parkowania
Strefa obejmująca parkowanie w dzielnicach Gdyni – Grabówku, Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana, Redłowie i Orłowie – będzie funkcjonować w skróconych godzinach – od godz. 8:00 do 18:00 (od poniedziałku do piątku).
Informacje zebrane przez ZDiZ potwierdziły, iż po godzinie 18:00 natężenie ruchu w tych miejscach jest mniejsze i nie ma konieczności egzekwowania opłat dla większej dostępności miejsc parkingowych.
Jednocześnie 24 grudnia oraz 31 grudnia (jeśli będą wypadać w dni robocze) strefa będzie obowiązywać do godz. 14:00.
- Zmniejszenie granic strefy
Strefa „dzielnicowa” zmienia swoje granice – objęte płatnym postojem nie będą już ulice na Działkach Leśnych i Grabówku: Szczecińska, Tatrzańska, Podlaska, Karpacka, Urszulanek, Zakopiańska, Olsztyńska, Mazurska, Toruńska, Kwidzyńska, Lęborska, Kujawska, Królewiecka, Malborska, Fromborska, Elbląska i Kołobrzeska oraz fragmenty ulic Wolności, Słupeckiej, Pomorskiej, Nowogrodzkiej, Witomińskiej, Bydgoskiej i Kieleckiej.

Wyłączone z granic strefy zostaną także ulice w Orłowie (rejon tzw. osiedla „Zegarkowo): Nawigatorów, Spacerowa, Cyprysowa, Cumowników i Kaprów oraz fragmenty ul. Powstania Styczniowego i Spacerowej.
O zmiany apelowali mieszkańcy, a ich słuszność potwierdziły dane dotyczące korzystania z płatnego parkowania – te obszary nie są na tyle mocno oblegane przez kierowców, aby potrzebne było prowadzenie płatnej strefy.
Do płatnej strefy parkowania w Orłowie, także na wniosek mieszkańców, dołączona zostanie natomiast ulica Kurpiowska (wraz z sięgającym jej odcinkiem ul. Sieradzkiej). Ze względu na bliskie sąsiedztwo m.in. targowiska i funkcjonowanie strefy, mieszkańcy tego obszaru skarżyli się na nadmierne natężenie parkujących pojazdów.
Na mapie oznaczono kolorami: niebieskim – Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania; żółtym – Strefę Płatnego Parkowania w dzielnicach; czerwonym – obszar, który po zmianach ma zostać wyłączony ze strefy; zielonym – obszar, który ma zostać włączony w granice strefy (mat. ZDiZ w Gdyni).
- Zmniejszenie minimalnej opłaty z 2 zł do 1 zł
Minimalną kwotą opłaty za parkowanie będzie symboliczna złotówka, przez co łatwiej będzie można pokryć koszt krótkiego postoju (np. na szybkie załatwienie sprawy). Kwota 1 złotego w przypadku śródmiejskiej strefy płatnego parkowania pozwoli na ok. 11-minutowy postój, w przypadku strefy „dzielnicowej” – ok. 15 minut.
- Uproszczenie procedury dotyczącej abonamentu niedzielnego
Mieszkańcy Gdyni, którzy chcą skorzystać z bezpłatnego parkowania w śródmiejskiej strefie w niedziele (tzw. abonament niedzielny) będą mogli łatwiej załatwić związane z tym formalności. Warunkiem skorzystania z tej opcji będzie rozliczanie podatku PIT w Gdyni. Postawiono na integrację z Kartą Mieszkańca – identyfikator będzie przyznawany na jeden pojazd, którego numer rejestracyjny jest przypisany do konta. Jego okres ważności to 12 miesięcy.
- Wyższa opłata dodatkowa
Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój będzie wynosić 300 zł. Stawka nie była aktualizowana od kilku lat i aktualnie była ona najniższą spośród wszystkich dużych miast w Polsce. Taką samą stawkę (300 zł) przyjęły m.in. Gdańsk oraz Warszawa. Co więcej, tyle samo wynosi opłata dodatkowa w przypadku np. pasażerów komunikacji miejskiej (ZKM Gdynia), którzy nie mają ważnego biletu.
Początek dalszych zmian – nowe reguły już w przyszłym roku
Kiedy mogą zacząć obowiązywać nowe zasady? o ile radni przyjmą większością głosów uchwałę podczas czerwcowej sesji (25 czerwca), nowe reguły wejdą w życie po 180 dniach, czyli na przełomie 2025 i 2026 roku. Szacowane koszty wprowadzenia tych zmian to ok. 350 tysięcy złotych.
To pierwszy etap reformy strefy płatnego parkowania. Jest to wynik wielu godzin rozmów między radnymi, wzajemnych ustępstw i kompromisów, co trzeba podkreślić, bo rada miasta to osoby reprezentujące bardzo różne poglądy. W tym poglądy pro-samochodowe i poglądy skłaniające się raczej ku priorytetowi ruchu pieszych. Chcę podkreślić, iż to dopiero pierwszy etap, a kolejnym będzie całościowa rozmowa o minimum czterech parkingach – dzisiaj widzimy, iż w tym celu mogłyby się znaleźć lub zostać odzyskane miejsca w centrum miasta. Natomiast to początek pewnego procesu, który na samym końcu ma doprowadzić do tego, aby faktycznie w Gdyni istniała rotacja miejsc parkingowych – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Jak zaznaczają również radni odpowiedzialni za projekt, to nie koniec dostosowywania reguł płatnego parkowania w Gdyni. W wypracowywaniu tych rozwiązań pomógł zespół roboczy, w którego skład weszli też merytoryczni pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
To początek dłuższego procesu, bo zmiany będą ciągle monitorowane i kolejne z nich będą wprowadzane w następnych latach. Ustaliliśmy pewne cele: zależy nam na rotacji, na tym, aby ludzie łatwo znajdywali miejsca, żeby też nie wzbudzać niepotrzebnie ruchu samochodowego, ale przy tym zapewnić kierowcom możliwość korzystania z samochodów. Ważne, żeby nie robić tego kosztem przestrzeni miejskiej oraz wygody innych użytkowników miasta. Musimy rozważać różne głosy, ale też konsultować się ze specjalistami z ZDiZ-u, którzy są w stanie nam powiedzieć, jakie zmiany możemy wprowadzić w ramach polskiego prawa oraz możliwości technicznych – mówi Jakub Żynis, radny miasta, który uczestniczył w pracach nad projektem uchwały.
W określeniu dalszych potrzeb zmian w gdyńskich strefach mają pomóc m.in. dane dotyczące korzystania z miejsc parkingowych czy najczęściej zgłaszane przez mieszkańców do ZDiZ uwagi i sugestie dotyczące zasad ich funkcjonowania.
Kolejne propozycje zmian w funkcjonowaniu miejskiej strefy płatnego parkowania pojawią się jeszcze w tym roku. realizowane są przygotowania m.in. do przeprowadzenia przez ZDiZ analiz dotyczących ewentualnych preferencyjnych stawek godzinowych dla mieszkańców Gdyni, przywrócenia miejsc parkingowych na Molo Południowym czy wyświetlania informacji o opłacie dodatkowej (i możliwości jej opłacenia) bezpośrednio w parkomatach.