Zmiany w harmonogramie inwestycji drogowych i kolejowych w regionie

5 dni temu
Fot. Radio Doxa

W najbliższych latach Opolszczyznę czekają znaczące inwestycje w infrastrukturę transportową. Modernizacje obejmą zarówno sieć kolejową, jak i drogową, choć nie wszystkie zapowiadane projekty ruszą zgodnie z wcześniejszymi planami. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Kędzierzynie-Koźlu o szczegółach modernizacji linii kolejowych opowiadał Robert Węgrzyn, przedstawiciel władz regionalnych odpowiedzialny za rozwój infrastruktury transportowej.

Pierwsze prace na liniach kolejowych rozpoczną się już na początku 2026 roku. W przyszłym roku ruszy modernizacja dwóch odcinków: pomiędzy Nysą i Opolem oraz pomiędzy Opolem a Kluczborkiem.

W 2028 roku planowana jest modernizacja Trasy Podsudeckiej, jednej z najważniejszych linii kolejowych południowej Polski.

– W 2028 roku, rozpocznie się modernizacja tzw. trasy Podsudeckiej od strony województwa dolnośląskiego, czyli Kamieńca Ząbkowickiego w stronę Nysy i dalej w stronę Kędzierzyna. Rozpocznie się od modernizacji torów, w kolejnym etapie będzie elektryfikacja. Natomiast w 2026 roku, rozpocznie się modernizacja dwóch linii kolejowych pomiędzy Nysą a Opolem i pomiędzy Opolem a Kluczborkiem. jeżeli chodzi o remont ulicy Kłodnickiej w Kłodnicy, na który wydaliśmy, ponad 300 tys. złotych zostaje odłożony na półkę. Alokacja środków, która była przeznaczona na tę inwestycję, zostanie skierowana na inną drogę wojewódzką, między Kędzierzynem-Koźlem a Gliwicami – mówi Robert Węgrzyn, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

– Kolejami podróżuje się dobrze, mówiąc szczerze, jest dobrze. Jeżdżę często Intercity, można powiedzieć, iż jest luksusowo, jest standard dobry. Mnie się podoba i dobrze się podróżuje – dodaje Halina, pasażerka PKP.

Równolegle prowadzony jest proces zakupu nowego taboru szynowego, który ma pojawić się na torach za około półtora roku. Całość przedsięwzięcia będzie finansowana ze środków krajowych i unijnych, w tym z funduszy regionalnych.

Nie wszystkie inwestycje infrastrukturalne w regionie zostaną jednak zrealizowane zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Zapowiadany od kilku lat remont ulicy Kłodnickiej w Kłodnicy został na razie odłożony. Choć na przygotowanie dokumentacji projektowej wydano już ponad 300 tysięcy złotych, samorząd musiał wstrzymać realizację ze względu na trudności techniczne i ograniczoną przestrzeń między zabudowaniami. Projekt obejmował przebudowę drogi, mostów nad rzeką Kłodnicą oraz remont wiaduktu kolejowego, który ma zostać wykonany w kolejnych latach.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w obecnej formie przebudowa nie mogłaby zostać zrealizowana. Władze województwa nie zamierzają jednak rezygnować z budowy ścieżki rowerowej, która była częścią projektu. Nowa koncepcja zakłada poprowadzenie trasy od wiaduktu kolejowego w Kłodnicy do kanału Bielickiego, a następnie w stronę Raszowej. Jak podkreślono, inwestycja ta wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury rowerowej w regionie i ma być przygotowana w przyszłorocznym budżecie województwa opolskiego.

Mimo czasowych przesunięć niektórych projektów Opolszczyzna wchodzi w okres intensywnej modernizacji transportu – zarówno kolejowego, jak i rowerowego. W efekcie region zyska nowoczesną, bardziej zrównoważoną infrastrukturę komunikacyjną.

Robert Węgrzyn, Halina:

Autor: Wojciech Niewiadomski

Idź do oryginalnego materiału